صفحه اصلی

رعایت بهداشت از زبان پیامبر مهربانی ها محمد (ص)

مقاله ای در مورد رعایت بهداشت از زبان پیامبر مهربانی ها محمد (ص)در نشریات امریکا چاپ شد.

 

آیا قدرت نیایش به تنهایی قادر به متوقف کردن یک همه گیری نظیر ویروس کرونا است؟ حتی حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) نیز اینطور فکر نمی کردند.

با توجه به همه گیری کوئید ۱۹ در سطح جهانی دولت ها و منابع خبری مجبور شده اند تا صحیح ترین و مفید ترین توصیه ها را برای مردم جهان فراهم کنند. مراقبان سلامت و متخصصان و دانشمندانی که به مطالعه انتقال و تاثیر این همه گیری می پردازند با مراجعات گسترده ای روبرو شده اند.
متخصصان ایمونولوژیست، مانند دکتر آنتونی فاوچی و خبرنگار پزشکی دکتر سانجای گوپتا می گویند بهداشت مناسب و قرنطینه یا ایزوله شدن از دیگران بهترین ابزارها برای جلوگیری از کوئید ۱۹ هستند.
آیا می دانید چه شخص دیگری بهداشت و قرنطینه را در مدت بیماری های همه گیر توصیه کرده است؟
محمد(صلی الله علیه و آله)، پیامبر اسلام در حدود ۱۳۰۰ سال پیش.
اگرچه وی به هیچ وجه یک متخصص “سنتی” در زمینه بیماریهای کشنده نیست، با این وجود محمد(صلی الله علیه و آله) توصیه های معقولی برای جلوگیری و مبارزه بااری هایی مانند کوئید ۱۹ داشته است.

محمد(صلی الله علیه و آله) گفته است: “اگر از شیوع طاعون در سرزمینی شنیدید، وارد آن نشوید؛ اما اگر طاعون در مکانی که شما در آن هستید شیوع پیدا کند، آن مکان را ترک نکنید.”

وی همچنین گفته است: “افراد مبتلا به بیماری های مسری باید از افرادی که سالم هستند دور نگه داشته شوند”.

محمد(صلی الله علیه و آله) همچنین افراد را به شدت ترغیب به رعایت نکات بهداشتی کرده است که باعث خواهد شد افراد از عفونت در امان بمانند. احادیث زیر (یا همان) گفته های پیامبر (صلی الله علیه و آله) را در نظر بگیرید:

“پاکیزگی بخشی از ایمان است.”

“دست های خود را بعد از بیدار شدن بشویید؛ شما نمی دانید که دستانتان در حین خواب به کجا برخورد کرده است.”

“شفابخشی غذا در شستن دست ها قبل و بعد از غذا نهفته است.”

حال اگر کسی بیمار شود، چه می شود؟ او چه توصیه ای را به همنوعان خود که دچار درد و بیماری شده اند، ارائه داده است؟

وی مردم را ترغیب کرده است که همیشه به دنبال معالجه و داروهای درمانی باشند: “از معالجه پزشکی استفاده کنید، زیرا خداوند بدون تعیین دارویی برای آن، بیماری ای را ایجاد نکرده است، به جز یک بیماری، کهولت سن.”
نکته مهمی که می توان از این نصایح دریافت، این است که شاید او می دانست که چه زمانی باید بین ایمان و عقل تعادل برقرار کند…پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) چگونه به این ایده که دعا تنها راه حل پزشکی است پاسخ داده است؟

داستان زیر را در نظر بگیرید، که توسط محقق فارسی قرن نهم (ابوعیسی محمد)ترمذی آمده است: روزی پیامبر صلی الله علیه و آله متوجه مردی بادیه نشین شد که شترهای خود را نبسته است. او از بادیه نشین پرسید ، “چرا شما شتر خود را نبسته اید؟” مرد پاسخ داد: “من به خدا اعتماد دارم.” پیامبر(صلی الله علیه و آله) سپس گفت: “ابتدا شتر خود را ببندید، سپس به خدا اعتماد کنید.”

محمد(صلی الله علیه و آله) مردم را ترغیب می کرد تا در دین خود به دنبال راهنما باشند، اما امیدوار بود که آنها اقدامات احتیاطی اساسی را برای ثبات، امنیت و رفاه همگان رعایت کنند.

به عبارت دیگر، او امیدوار بود که مردم از عقل سلیم خود استفاده کنند.

نویسنده: دکتر کریگ کانسیدنس محقق، استاد، سخنران جهانی و رسانه ای مستقر در گروه جامعه شناسی در دانشگاه رایس است. او نویسنده کتاب «انسانیت محمد: نگاه مسیحیت» (انتشارات Blue dome ، ۲۰۲۰) و «اسلام در آمریکا» است: کاوش در مسائل (ABC-CLIO 2019) است.

منبع: با اندکی تلخیص سایت نیوزویک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا