سلامتصفحه اصلی

روز جهانی تغذیه و رژیم درمانی

دومین چهارشنبه‌ی ماه مارس ( ۱۸ اسفند سال جاری )به عنوان «روز جهانی رژیم درمانگر» نامگذاری شده است این روز برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ توسط آکادمی تغذیه و دیابت آمریکا (که در گذشته به عنوان انجمن دیابت آمریکا شناخته می شد) برای تاکید بر نقش ضروری رژیم درمان گران در کمک به مردم برای رسیدن به زندگی سالم تعریف شد. رژیم درمان گران متعهد به بهبود سلامت عموم مردم و بیماران هستند و بزرگداشت چنین روزی بطور

رسمی به منظور بالا بردن آگاهی متخصصین، برانگیختن عزم رژیم درمان گران برای ارائه هر چه بهتر خدمات تغذیه در سطح جامعه و همچنین افزایش آگاهی و شناخت جامعه نسبت به رژیم درمان گران بنا نهاده شده است. خدمات ارزشمند تغذیه دانان ، یک زنجیره کلیدی در بخش مشاوره ، پیشگیری و درمان بیماری ها است. از آن جایی که جایگاه جهانی تغذیه و تاثیر آن در سلامت و زندگی سالم تر در طول چند دهه اخیر برجسته تر شده است، رژیم درمانگران با تکیه بر دانش، مهارت و تخصص خود راهکارهای علمی برای سالم زیستن را استخراج کرده و دانش تغذیه را به شکل عملی به مخاطب عام ارائه می دهند. رژیم درمان گران و تغذیه دانان در سراسر کشور در مراکز جامع خدمات سلامت، بیمارستان ها، کلینیک های تغذیه بیمارستان ها، درمانگاه های عمومی، مدارس، خانه های سالمندان، مراکز ورزشی، مدیریت غذای بیمارستان ها، دانشگاه ها، مراکز مشاوره خصوصی و مراکز تحقیقاتی خدمت می کنند. رژیم درمان گران از تخصص خود برای کمک به افراد جامعه برای ایجاد تغییرات مثبت و قابل توجه در سبک زندگی استفاده می کنند و حامی و اصلاح کننده وضعیت تغذیه مردم هستند. به عبارت دیگرهر فرد برای داشتن زندگی سالم، نیازمند مشاوره و استفاده از راهنمایی های یک متخصص تغدیه و رژیم درمان گر می باشد.

مهمترین وظایف متخصصین تغذیه و رژیم درمان گران:

  • شناسایی مشکلات تغذیه ای جامعه
  • ارتقا سطح سلامت خانواده ها با استفاده از آموزش های مدون از طریق رسانه های مختلف
  • ارائه مشاوره مناسب فردی و گروهی جهت دریافت برنامه ی غذایی مناسب
  • پایش کارآمدی برنامه های غذایی ارائه شده و اعمال تغییرات لازم در صورت نیاز جهت حصول نتیجه ی بهتر
  • ارائه راهکارها و برنامه های اجرایی جهت رفع مشکلات تغذیه ای جامعه

چرا متخصصین تغذیه را رژیم درمانگر می‌نامند؟

واژه “رژیم درمانگر” واژه‌ای است که همه اهداف متخصصین تغذیه را در برمی‌گیرد.  در واقع اجرای برنامه های بهبود تغذیه به نوعی درمان محسوب می‌شود. به خصوص در سال‌های اخیر که علم تغذیه رویکرد جدیدی را پیرامون بیماری‌های غیرواگیردار ازجمله بیماری‌های کلیوی، دیابت، سرطان، چربی خون و غیره داشته است، به‌گونه‌ای عمل کرده تا این بیماری‌ها را نیز بهبود ببخشد. در واقع در سال‌های اخیر زیر نظر وزارت بهداشت، اقدامات مختلفی در خصوص پیشگیری از بیماری‌ها و درمان صورت گرفته است که اگر به وضعیت سال‌های گذشته بازگردیم متوجه این امر می‌شویم که تغییرات قابل توجهی در حوزه کاهش کمبودهای غذایی صورت گرفته است .تحقیقات و مطالعاتی که در دنیا و ایران انجام‌شده، نشان می‌دهد که رژیم‌درمانی حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد بار بیمار دهی را کم می‌کند. علاوه بر این می‌توان در این روز توجه جامعه را به موضوع گسترده‌تری جلب کرد. حداقل یک روز در سال می‌توان مردم را به اینکه نگرش مجددی به سبک غذای خود و آنچه روزانه مصرف می‌کنند، تشویق کرد و پیام‌هایی را برای قشرهای مختلف به خصوص در مراکز بهداشتی و درمانی ارسال کرد تا به اهمیت تغذیه سالم پی ببرند زیرا در کشور ما قشرهای مختلفی وجود دارد که هرکدام نیازهای خاص خود را دارند که با این روز می‌توانیم یک‌بار زنگ آن را در کشور به صدا دربیاوریم.روز رسمی رژیم درمان گران و تغذیه دانان، به منظور بالا بردن اگاهی متخصصین، برانگیختن عزم رژیم درمان گران برای ارائه هر چه بهتر خدمات تغذیه در سطح جامعه و همچنین افزایش آگاهی و شناخت جامعه نسبت به رژیم درمان گران بنا نهاده شده است.خدمات ارزشمند تغذیه دانان ، یک زنجیره کلیدی در بخش مشاوره، پیشگیری و درمان بیماریها است.رژیم درمان گران از تخصص خود برای کمک به افراد جامعه برای ایجاد تغییرات مثبت و قابل توجه در سبک زندگی استفاده می کنند و حامی و اصلاح کننده وضعیت تغذیه مردم هستند. حمایت از رژیم درمان گران و مشاور تغذیه در سطوح مختلف ارائه خدمات در بخش های بهداشت و درمان کشور، برای ارائه هرچه بهتر و با کیفیت تر خدمات بسیار موثر خواهد بود.

نهم مارس (۱۸ اسفند )، به عنوان روز متخصصین تغذیه و رژیم درمانی در نظر گرفته شده است و  در بسیاری از کشورها در این روز، مردم را به حفظ سلامتی از طریق خوردن غذای سالم ترغیب می کنند.

کار اصلی هر کارشناس تغذیه مشاوره با فرد یا جامعه است برای اینکه کمک کند تا فرد سالم سلامتش را حفظ کند و فرد بیمار از طریق تغییر شیوه زندگی خود از پیشرفت آن جلوگیری کند. کارشناس تغذیه بایستی هنر ارتباط با مردم را داشته باشد.در حقیقت کار کارشناسان تغذیه در همه جهان در تیم مراقبت تعریف شده است، چون ثابت شده برای حفظ سلامتی فرد باید برنامه غذایی متعادل و متنوع داشته باشد .

مشاوره تغذیه یک هنر است ،کارشناس تغذیه سعی می کند با مشاوره ای که انجام می دهد اعتماد فرد مراجعه کننده اش را جلب کند و آگاهی او را در زمینه تغذیه سالم بالا ببرد. خوشبختانه با پیشرفت جوامع ، مردم به این آگاهی رسیده اند که با داشتن شیوه زندگی سالم یعنی تغذیه صحیح و افزایش فعالیت بدنی می توانند از ابتلا به بسیاری از بیماری های غیرواگیر مانند بیماری های قلبی عروقی، دیابت، فشارخون و چاقی پیشگیری کنند و حتی افرادی که درگیر بیماری هستند نیز می دانند که از طریق مراجعه به کارشناس تغذیه می توانند باعث تسریع بهبود بیماریشان گردند.

اختصاص یک روز از تقویم به روز رژیم درمانگران، نشان دهنده نقش گسترده مشاورین تغذیه در تیم مراقبت و کمک به بهبود سلامتی فرد و جامعه است. کارشناسان تغذیه دلسوزانه وقت زیادی را به مراجعین خود اختصاص می دهند تا با آگاهی کامل از شرایط بیمارشان به آنها مشاوره کامل دهند.

پس بیایید با داشتن برنامه غذایی صحیح و افزایش فعالیت بدنی سلامتی خود و خانواده مان را تضمین کنیم.

باتشکر از مرکز بهداشت شهرستان اشکذر

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا