صفحه اصلی

سه راهکار امام صادق(ع) برای مواجهه با نعمت، فقر و استرس

 

امام صادق علیه السلام خطاب به سفیان الثوری برای هر یک از حالات «نعمت»، «فقر و ناراحتی روحی» و «اضطراب و حزن و اندوه» راهکارهایی را ذکر می کنند.

۱. امام صادق(ع) می فرمایند: برای پایداری نعمت سلامتی، روزی وسیع و امنیت اعطایی ذات اقدس اله، باید خداوند متعال را حمد و شکر نمود؛ انسان زمانی که در نعمت است بیشتر باید به یاد خداوند متعال باشد. اگر خداوند را سپاسگزاری کردیم، خداوند نعمت را افزایش می دهد؛ شکر نعمت باید همراه با زبان و عمل باشد؛ صرف نکردن نعمت‌های الهی در مسیر عصیان و گناه مهمترین شکرگزاری عملی است.

۲. استغفار گشایش‌هایی را در زندگی ایجاد می کند؛ با استغفار خداوند متعال باران رحمت خود را فرو می ریزد و به مال انسان برکت می بخشد. توبه و استغفار زندگی آدمی را به گونه‌ای رقم می زند که انسان از زندگی بهره مند گردد. استغفار انسان را پاک می‌کند و این امر مهمترین پایه سرازیری نعمت‌ها و برکات الهی است.

۳. سومین راهکار امام صادق علیه السلام در مواجهه با روحیات آدمی گفتن ذکر «لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ» است. اگر از نظر روحی در زندگی ناراحت شدیم و حزن و اندوه بر ما چیره شد، برای خلاصی از آن باید این ذکر شریف را زیاد به کار گیریم. این جمله ناراحتی های روحی انسان را برطرف می سازد.

حجت الاسلام نظری منفرد

هفته‌نامه افق حوزه

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا