رسم زندگی

عوامل شادی در خانواده

هر فردی دوست دارد همیشه در زندگیش احساس آرامش و لذت و شادی داشته باشد. برخی اوقات این احساس با انجام دادن کارهای بسیار ساده محقق می شود. ما را همراهی کنید تا بدانید به کمک چه راه هایی می توان به آرامش رسید.

 

ایجاد خودکارآمدی در خانواده

اگر بخواهید داشته های خود در زندگی مثل خانواده، شغل، سلامتی، سرپناه و پول یا هر امکاناتی که دارید را بشمارید، خواهید دید که به وجود بسیاری از آن ها آگاه نیستید. همان نعمت هایی که نبودشان زندگی را بسیار سخت و وجودشان زندگی را بسیار آسان و پربارتر کرده است. اگر به دیدن کمبودها عادت کنید فرصت یک زندگی شاد را از خود می گیرید.

اما این فرصتی است که می توانیم دوباره به خود بدهیم، آن هم با روش های ساده و کاملا عملی. مطمئن باشید که با کمی تمرین و بعد از مدتی، نه تنها شادتر خواهید بود بلکه آرامش درونی بیشتری نیز احساس خواهید کرد و شاد زیستن برای شما به یک عادت روزانه تبدیل می شود.

برای ایجاد کارآمدی در خانواده توصیه می کنیم به راهکارهای ذیل عمل نمایید:

داشته های تان را بشمارید و بابت آنها سپاسگزار باشید

اگر فرد شکرگزاری نباشید نمی توانید تجربه یک زندگی شاد را از سر بگذرانید و در درون خود این احساس را تجربه کنید. زمانی را در طول روز که لزوما نباید طولانی هم باشد به “شکرگزاری روزانه” اختصاص دهید.

وقتی برای هر چیزی که دارید قدردان هستید بعد از مدتی احساس غنی بودن می کنید و این احساس منشاء اتفاقات خوبی در زندگی شما می شود.

از کوچکترین چیزهایی که هم اکنون در دسترس شماست لذت ببرید

برای شاد زیستن نیازی به تمرینات طولانی مدت مدیتیشن یا سوالات فلسفی درباره ماهیت زندگی ندارد. یک نوشیدنی، حمام خوب، گیاهی که به آن رسیدگی می کنید تا چیزهای بزرگتر مثل شغلی که دارید یا خنده کودکتان کافی است. همه ما از این خوشبختی های کوچک و بزرگ در زندگی بسیار زیاد داریم.

با صبوری می توان عصبانیت را تا حد زیادی تعدیل کرد

خود شما تعیین می کنید که چرا، برای چه و تا چه زمانی عصبانی باشید. در رابطه با مسائل کوچک به خودبگویید که ارزش عصبانی شدن ندارد و مسائل بزرگ را هم با درایت و آرامش حل و فصل کنید.

هنگامی که می خواهید بخوابید مطمئن شوید که تمام احساسات منفی را از خود دور کرده اید تا برای یک روز جدید شاد و پرانرژی باشید.

وانمود کنید تا احساسش کنید

احساسات و اعمال ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند. وانمود کنید شاد هستید تا احساسات تان نیز به موازات آن تغییر کند. لحظه ای مکث کنید، لبخند بزنید و چهره آرامی به خود بگیرید و بگذارید که این حالت در شما درونی شود. با کمال تعجب خواهید دید که احساس بهتری دارید.

تنوع و تازگی کلیدهای اصلی شادی هستند

مغز با هیجان تحریک می شود. با فعالیت های جدید که احساس هیجان را در شما تقویت می کند تنوعی به زندگی خود بدهید. زندگی تان را از حالت رکود و روزمرگی خارج کنید. آیا لازم است تغییرات کوچکی در کارتان بدهید، به دنبال علایق تازه ای بروید، کاری را که مدت ها دوست داشتید شروع کنید، کمی به ظاهر خود برسید؟

به قول تان عمل کنید

وقتی به خود قولی می دهید اما در عوض کار دیگری انجام می دهید، پول تان را صرف کالاهای بی ارزش می کنید یا وقتی را برای مطالعه و یادگیری کنار نمی گذارید، چه احساسی دارید؟ لذت انجام کار دلخواه تان کوتاه است اما احساس گناه پشت گوش انداختن کارها همیشه با شماست. کدام را انتخاب می کنید؟

هیچ وقت با حجم انبوهی از کارهای به تعویق افتاده که مدام هم عقب می افتند نمی توانید احساس شاد زیستن را تجربه کنید. وقتی شاد هستید که احساس کنید زندگی تان برنامه ریزی درستی دارد و فرد مفید هستید.

 تنها به دنبال جمع کردن پول نباشید

می توانید از پول برای شادی در زندگی خود و دیگران بهره ببرید. البته پول خود به خود نیازهای اولیه روحی مانند عشق، امنیت، رضایت را رفع نمی کند اما می توان از پول برای کمک به دیگران، مسافرت، بهبود سلامتی استفاده کرد که در افزایش احساسات مثبت موثر هستند. این به خود شما بستگی دارد که چه دیدگاهی نسبت به پول دارید و چگونه از آن استفاده می کنید.

 روی بهترین ها اصرار نداشته باشید

دو نوع تصمیم گیرنده وجود دارد. گروهی که اگر براساس معیارهای خود هرآنچه را که دوست دارند، هر چند کوچک، به دست آورند احساس رضایت می کنند.

اما دسته دوم تنها می خواهند به بهترین حالت ممکن هر چیزی برسند و درنهایت با آن هم احساس رضایت نمی کنند. کمال گرایی و زیاده خواهی آنها را برای همیشه از شاد زیستن  محروم می کند. هر چیزی که به دست آورند به زودی ارزش خود را از دست می دهد و به دنبال چیز دیگری می روند.

از تمام گام های کوچکی که به سمت موفقیت و بهبود برمی دارید راضی و خشنود باشید و به خود یادآوری کنید که مجموع همین تغییرات کوچک، موفقیت های بزرگی را در زندگی ایجاد می کند.

انرژی تان را افزایش دهید

از خود سوال کنید چه چیزی انرژی و روحیه شما را بالا می برد، تغییر در نوع تغذیه یا محیط زندگی و شاید هم کمی ورزش. وقتی که انرژی بیشتری داشته باشید روحیه بهتری نیز خواهید داشت و در نتیجه روز بهتری را سپری می کنید.

 لطفا غر نزنید

غر زدن علاوه بر اینکه چیزی را درست نمی کند انرژی زیادی هم از شما می گیرد. کدام فرد شاد و پرانرژی را دیده اید که توجه خود را تنها روی نکات منفی و استرس زا بگذارد و از نداشته ها و مشکلات بگوید؟ سعی کنید هر چه زودتر این عادت را کنار گذاشته و با دیگران و خودتان گفتگوی مثبت و روحیه بخش داشته باشید.

 

منبع: درس نامه مهارت های زندگی با رویکرد ازدواج و خانوادهٰ راسخون

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا