صفحه اصلی

چرا یک آهنگ درگوش تکرارمی‌شود؟

دلایل علمی وجود دارند که شما نمی‌توانید از تکرار پی در پی یک آهنگ در ذهنتان جلوگیری کنید، و گروهی از اعضای انجمن روانشناسی آمریکا با انجام پژوهشی بزرگ این دلایل را کشف کرده‌اند.

براساس گزارش انگجت، محققان آهنگ هایی محبوبی که معمولا با نام کرم گوش شناخته می‌شوند ( آهنگ‌هایی که در ذهن تکرار می‌شوند) را با آهنگ‌های محبوبی که شاید چندان نیز جذابیت نداشتند مقایسه کردند تا دریابند چه عواملی باعث تکرار اعتیاد آور یک آهنگ می‌شود.

به گفته محققان موسیقی‌هایی که به کرم گوش تبدیل می‌شوند از چند ویژگی‌ مشترک برخوردارند، معمولا دارای گام‌های موسیقیایی سریع هستند که از فرم ملودیک مشترک و فواصل یا تکرار‌های غیرمعمول برخوردارند.

برای مثال برخی از این آهنگ‌ها دارای گام‌هایی با الگوی اوج و فرود پی در پی هستند و برخی دیگر نسبت به آهنگ‌های محبوب از تکرار نت بیشتری برخوردارند و سکوت‌ یا وقفه‌های ناگهانی در آنها گنجانده شده‌است.

محققان می‌گویند این تحقیق فراتر از یافتن عوامل موفقیت یک آهنگ در تابلوی فروش موسیقی بوده‌است. با درک بهتر عملکرد کرم‌های گوش می‌توان تاثیر شبکه‌های مغزی را در احساسات، حافظه و افکار خود به خودی در افراد مختلف درک کرد.

محققان همچنین به افرادی که به این پدیده دچارند و یک آهنگ به صورت مداوم در ذهن آنها تکرار می‌شود توصیه‌هایی کرده‌اند: حواس خود را روی موضوعی متمرکز کنید تا آهنگ به صورت طبیعی از یادتان برود، یا آهنگ را کامل گوش دهید تا بتوانید از آن عبور کرده و فراموشش کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا