صفحه اصلی

چند نکته طلائی در رابطه با عکاسی با گوشی همراه

یادتان می‫آید که در گذشته‫ای نه چندان دور اگر می‫خواستید در میهمانی‫های خانوادگی عکس بگیرید باید از دوربین دیجیتال استفاده می‫کردید، سپس دوربین را به کامپیوتر یا لپ‫تاپ وصل می‫کردید، عکس‫ها را از حافظه دوربین به دستگاه خود کپی می‫کردید و سپس عکس‫ها را با خویشاوندان و دوستان به اشتراک می‫گذاشتید. ولی سال ۲۰۱۵ سال انقلاب در نحوه عکاسی و عکس گرفتن بوده است.

گروه سرگرمی ROZANEH

دیگر کسی به آن‫صورت نیازی به دوربین دیجیتال ندارد و به دنبال خرید آن نیست. چرا که این وظیفه از دوربین دیجیتال به گوشی‫های تلفن همراه واگذار شده و این روزها حتی گوشی‫های هوشمند رده پایینی که وارد بازار می‫شوند نیز حداقل یک دوربین ۸ مگا‫پیکسل برای عکس گرفتن دارند.جالب این‫که کیفیت این دوربین‫ها دائما در حال بهبود است و عکس‫های خوبی می‫توان با آن‫ها انداخت. در آن‫طرف گوشی‫های رده بالا قرار دارند که واقعا از دوربین‫های فوق‫العاده‫ای برخوردار هستند. ولی فرق نمی‫کند که شما از گوشی رده پایین استفاده کنید یا گوشی رده بالا. چرا که همیشه می‫توانید از منطقه امن بیرون بیایید و به‫جای استفاده از حالت “auto” از امکانات و قابلیت‫هایی که در گوشی قرار دارد برای گرفتن عکس‫های بهتر تلاش کنید. در زیر چند روش به شما یاد می‫دهم تا بتوانید عکس‫های بهتری بیاندازید.

از فلش استفاده نکنید 

گروه سرگرمی روزنه

فلش برای مواقع ضروری است حتی زمانی‫که از دوربین‫های DSLR استفاده می‫کنید. اگر می‫توانید از نور معمولی محیط برای روشن و زیبا کردن عکس استفاده کنید حتما همین کار را انجام دهید چرا که عکس بیشتر طبیعی به نظر می‫رسد.روی دوربین گوشی‫های هوشمند زمان و مکان برای فلش LED در نظر گرفته شده ولی به دلیل این‫که خیلی نزدیک به لنز قرار دارد ممکن است که تأثیر بد و نامطلوبی روی عکس داشته باشد. اگر احساس می‫کنید که نور محیط برای گرفتن عکس کافی نیست ISO و میزان نوردهی (EV) را افزایش دهید. بخاطر داشته باشید که افزایش ISO باعث می‫شود تا عکس شما حالت نقطه نقطه یا به اصطلاح پارازیت داشته باشد.


هرگز از زوم دیجیتال استفاده نکنید، هرگز! 

گروه سرگرمی ROZANEH

زوم دیجیتال به دلیل این‫که عکس‫های گرفته شده با گوشی‫هوشمند را خراب می‫کند زیاد نام خوبی از خود به جا نگذاشته است. تنها کاری که زوم دیجیتال انجام می‫دهد بزرگ‫تر کردن و بریدن عکس است، مگر این‫که دوربین شما از زوم اپتیکال برخوردار باشد یعنی جایی که لنز دوربین از دستگاه شما بیرون می‫زند (درست مانند چیزی که در زوم گوشی سامسونگ گلکسی K دیده بودیم که البته خیلی گوشی خوبی ار آب در نیامد).شاید سئوال کنید که نمی‫توانم بعد از این‫که عکس انداختم این کار را انجام دهم؟ بله، می‫توانید ولی نکته دقیقا همین‫جا است. زوم دیجیتال تنها کاری که می‫کند محدود کردن گزینه‫های شما برای ویرایش عکس است. سعی کنید در حالت کوچک‫نمایی عکس خود را بگیرید و سپس روی آن هر کاری که می‫خواهید انجام دهید.


به تنظیمات بهترین، بدترین و خودکار عکس‌ها دقت کنید 

روزنه آنلاین

همه ما وقتی عکس می‫گیریم بعضی از آن‫ها خیلی خوب درمی‫آید و بعضی‫ها واقعا بد. هر زمان که عکس می‫گیرید، فرق نمی‫کند که خوب باشد یا بد، به توضیحات عکس دقت کنید تا ببینید که ISO، مدت زمان نوردهی و دیافراگم آن چه بوده است. از این طریق شما به آرامی و آهستگی یاد می‫گیرید که با توجه به شرایط نور محیط، چه تنظیماتی روی گوشی‫هوشمند شما بهتر جواب می‫دهد. این قضیه برای عکس‫های حالت auto خیلی کاربرد دارد چرا که متوجه می‫شوید گوشی در حالت پیش‫فرض چه تنظیماتی دارد تا بتوانید آن‫ها ‏را به درستی تغییر دهید.


از حالت HDR استفاده کنید 

گروه سرگرمی ROZANEH

برای گرفتن عکس از اجسام بی‫حرکت و ساکن بهترین حالت استفاده از HDR است البته حتما باید دست‫های شما ثابت بماند. کاری که HDR و(High Dynamic Range) (گستره دینامیکی بالا) انجام می‫دهد آن است که میزان نور و سایه در عکس را مساوی نگه می‫دارد. این قابلیت برای عکس‫هایی که کنتراست بالا دارند خیلی مفید است. زمانی‫که در حالت HDR عکاسی می‫کنید HDR بصورت هم‫زمان دو یا چند عکس با نوردهی‫های متفاوت می‫اندازد. بعد از آن بهترین و روشن‫ترین بیت‫ها را در قالب یک عکس با هم ترکیب می‫کند. باید حتما دوربین را کاملا ثابت نگه دارید و کوچک‫ترین لرزشی به دست خود ندهید در غیر این‫صورت عکس شما تار می‫شود.


از فیلترهای بعد از پردازش استفاده کنید 

گروه سرگرمی ROZANEH

خیلی‫ها هستند که کوچک‫ترین اعتنایی به آن‫همه فیلترهای دوست‫داشتنی نمی‫کنند. فیلترهایی که می‫تواند واقعا باعث بهبود عکس شما بشود. ولی برای کسانی که علاقمند به عکاسی با گوشی خود هستند فیلترهای رترو (Retro)، سیاه-سفید، ویندمیر (Windmere)، ایسلندیا (Islandia) و سایر فیلترهای موجود می‫تواند به یک عکس هویت ببخشد. خیلی از گوشی‫های‫هوشمند آندرویدی از بهترین فیلترهای موجود برخوردار هستند. ولی اگز خیلی زمان برای این کار ندارید بهتر است از Pixlr استفاده کنید.


قانون سومی 

گروه سرگرمی روزنه

این یکی از آسان‫ترین قوانین عکاسی است، ولی در عین حال ارزش خیلی زیادی برای بهتر شدن ترکیبات عکس شما دارد. ایده کلی این است که معمولا چشمان ما بصورت کاملا طبیعی و ذاتی به عکس‫های جذب می‫شود که به سه قسمت تقسیم شده باشند که در این حالت معمولا چیزی که از همه مهم‫تر است مورد توجه قرار نمی‫گیرد. برای رفع این مشکل، خیلی از دوربین‫های گوشی‫های هوشمند به شما این امکان را می‫دهند که زمان عکاسی از دو خط افقی و دو خط عمودی استفاده کنید. موضوع اصلی عکس شما باید در یکی از چهار نقطه تلاقی این خط‫ها باشد تا از نظر تئوری عکسی بگیرید که لذت بصری خوبی داشته باشد. حتما آن را امتحان کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا