سلامت

کاهش وزن سریع، فریب یا حقیقت؟

روز جهانی چاقی : 11 اکتبر ، 19 مهر

 

امروز تبلیغات فراوانی در خصوص کاهش وزن سریع بدون گرفتن رژیم و سختی کشیدن دیده و شنیده می شود. اما سوال اینجاست چقدر این ادعاها صحت دارد؟

در طی ۱۰ روز ۵ کیلوگرم از دست دهید!

هر چقدر می خواهید بخورید و هنوز هم وزن کم کنید!

روزی یک سایز لباس کم کنید!

امروزه به صورت فراوان ادعاهای فوق را در تبلیغات می بینیم آیا واقعاً این محصولات باعث کاهش سریع وزن می شوند؟ آیا آنها ایمن هستند؟ و خطرات ناشی از کاهش سریع وزن چیست؟

کاهش سریع وزن چیست؟

بسیاری از بازاریابان قول “کاهش وزن سریع” را می دهند، طبقه بندی همه آنها دشوار است در این جا به تعدادی از این روش ها می پردازیم:

رژیم های گرسنگی

قرص و مکمل های رژیمی: ده ها مکمل غذایی نوید تسریع در کاهش وزن را می دهند .به طور کلی، آن ها ادعا می کنند که جذب مواد غذایی را مسدود می کنند، سوخت و ساز بدن را افزایش می دهند یا چربی سوزی می کنند.

رژیم های غذایی بسیار کم کالری: یکی از روش های کاهش سریع وزن، رژیم غذایی بسیار کم کالری است که  بیشتر مواردی که در مورد کاهش سریع وزن شناخته می شود، ناشی از مطالعات افرادی است که این رژیم ها را انجام داده اند.

کرم ها، دستگاه ها و …: به نظر می رسد ایده های مشکوکی که به نام کاهش وزن سریع تبلیغ می شوند، پایان ندارند بیشتر آن ها قول می دهند که این وسایل جایگزین رژیم غذایی یا ورزش   هستند.

آیا کاهش سریع وزن موثر است؟

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) مکمل های غذایی را مدیریت می کند با این حال، آن ها با مکمل های غذایی مانند غذاها و نه داروها رفتار می کنند . همچنینFDA  بر ادعاهای محصولات لاغری بدون نسخه نظارت نمی کند. بر خلاف تولیدکنندگان دارو، سازندگان مکمل ها نیازی ندارند که محصولات خود را قبل از فروش در بازار، بی خطر یا موثر نشان دهند .این بدان معنی است که مکمل های غذایی قبل از عرضه به بازار نیازی به تأیید FDA ندارند.

جدا از رژیم های غذایی، ورزش و جراحی کاهش وزن برای افراد واجد شرایط، هیچ محصول، قرص یا رژیم عجیبی برای کاهش سریع وزن اثبات نشده است. داروهایی برای کاهش وزن وجود دارد، اگرچه هیچ یک از آنها برای کاهش سریع وزن در نظر گرفته نشده است و حتی عوارض جانبی  نیز دارند.

در هر برنامه کاهش وزن سریع، چیزی که باعث چربی سوزی می شود قرص یا نوع غذا نیست. این کاهش قابل توجه کالری، همراه با ورزش است .

خطرات کاهش سریع وزن چیست؟

کاهش سریع وزن باعث ایجاد عوارض جسمی در بدن می شود، خطرات جدی احتمالی عبارتند از:

سنگ های صفراوی که در ۱۲ تا ۲۵ درصد از افراد که در طی چند ماه مقدار زیادی وزن خود را کاهش می دهند، رخ می دهد

کم آبی بدن، که با نوشیدن مایعات فراوان می توان از آن جلوگیری کرد

سو تغذیه (عمدتا به دلیل نخوردن کافی پروتئین برای هفته ها)

عدم تعادل الکترولیت ها، که می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

سایر عوارض جانبی کاهش سریع وزن عبارتند از:

 سردرد

تحریک پذیری

 خستگی

 سرگیجه

 یبوست

بی نظمی در قاعدگی

 ریزش مو

از دست دادن عضله

خطرات ناشی از کاهش سریع وزن با طولانی شدن مدت زمان کاهش وزن بیشتر می شود.

به یاد داشته باشید که رژیم های غذایی و داروهای تبلیغاتی نمی توانند کاهش وزن سریع و بدون عوارضی را برای شما به ارمغان بیاورند بنابراین بهتر است جهت دریافت رژیم غذایی ایمن به کارشناسان تغذیه مراجعه نمایید.

تهیه : علی رضا زارعی نسب – کارشناس تغذیه معاونت بهداشت کاشان

مرکز بهداشت شهرستان اشکذر

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا