کتاب و کتابخوانی

کتاب « به صحرا شدم عشق باریده بود »

راهپیمایی اربعین تنها سفری در جغرافیا نیست، بلکه حرکتی در تاریخ است؛ آن هم نه به گذشته، بلکه به آینده. آن‌چه به این سفر جغرافیایی عمق و معنای تاریخی بخشیده، تحولی است که در بصیرت راه‌پیمایان پدید آمده است.

کتاب «به صحرا شدم، عشق باریده بود…» اثر غلامعلی حداد عادل شرحی از جریان راهپیمایی اربعین و اتفاقات روی‌داده در مسیر نجف به کربلا است با عنوانی برگرفته از «تذکر‌ه الاولیاء» عطار نیشابوری ارائه می‌کند: «به صحرا شدم، عشق باریده بود…. »

غلامعلی حداد عادل در کتابش، این رویداد بزرگ مذهبی را پدیده‌ای تازه با ظرفیت‌های بسیار و ابعاد دینی و سیاسی و اجتماعی و فرهنگی گوناگون و در عین‌حال فرصتی مغتنم برای مردمی می‌داند که به انقلاب اسلامی دل‌بسته‌اند و در چهل سال گذشته با نثار جان و مال خویش از آن محافظت کرده‌اند.

راه پیمایی اربعین تنها سفری در جغرافیا نیست، بلکه حرکتی در تاریخ است؛ آن هم نه به گذشته، بلکه به آینده. آنچه به این سفرِ جغرافیایی عمق و معنای تاریخی بخشیده، تحولی است که در «بصیرتِ» راه پیمایان پدید آمده است. بی گمان انقلاب اسلامی در این تحول تأثیر بسیار داشته است؛ انقلابی که هم خود حاصل آن بصیرت بوده و هم طی چهل سال گذشته، با پرورش نسلی نو در دامن خود، بر آن بصیرت افزوده است. این کتاب شامل شش فصل کوتاه درباره خاطرات نویسنده از حوادث و موکب‌های مسیر راه‌پیمایی و نیز تحلیلی درباره اربعین حسینی و آثار نهضت سیّدالشّهدا علیه‌السّلام است.

برشی  از کتاب

 اربعین، در این شکل تازه خود، که بازتولید سنّت قدیمی زیارت اربعین است، یک ظرفیت بزرگ و یک امکان تازه است. دری است که از آسمان به روی زمین باز شده‌است. راه‌پیمایی اربعین انسان را به یاد این عبارت شاعرانه عطّار می‌اندازد که می‌گوید: به صحرا شدم، عشق باریده ‌بود و زمین تر شده ،چنانکه پای به برف فرو شود، به عشق فرو می‌شد. این همان آسمانی است که ظهر عاشورا امام حسین علیه‌السلام خون گلوی طفل شش‌ماهه خود را به سوی آن پرتاب کردحالا آن خون مایه گشایش ابواب برکت‌های مادّی و معنوی برای امّت پیامبر شده‌است. باید قدر این فصل بارش باران عاشقی را دانست و اسباب کشت و کار را در موسم اربعین در مزرعه دلها و جان‌ها آماده کرد. کافی است یک لحظه فکر کنیم که اگر ما، به عنوان دولت و حکومت، می خواستیم یک چنین مدرسه سازنده بزرگی ایجاد کنیم و میلیون ها نفر را از ملّت خود طیّ چند روز متوجّه ارزشهای الهی و معنوی و اخلاقی و صفاتی مانند وفا و جوانمردی کنیم، چه نیرویی باید صرف می‌کردیم و چه برنامه‌ریزی‌ای می‌کردیم؟ حالا امام حسین در راه‌پیمایی اربعین چنین فرصتی را خارج از اراده و اختیار ما، بلکه فوق تصوّر ما،به ما ارزانی داشته‌است. آن را قدر بدانیم؛ عشق را قدر بدانیم

۸behesht-lib.blog.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا