صفحه اصلی

کپی از معماری بادگیرهای یزد در دبی

هر روز اخبار جدید از عملکردهای مثبت امارات جهت گسترش صنعت گردشگری در یکی از توریستی ترین شهرهای خود یعنی دبی هستیم. خبری که این روزها در اکثر رسانه نقل قول می شود استفاده از شیوه معماری بادگیرها استان یزد جهت بازسانی بادگیرهای شهر دبی است. این شهر شیخ نشین می خواهد از هر روشی جهت ایجاد جذابیت در این منطقه استفاده کند، که البته تاکنون هم موفق بوده است. در ادامه جهت اطلاع بیشتر درباره کپی از معماری بادگیرهای یزد در دبی همراه با الی گشت باشید.

کپی از معماری بادگیرهای یزد در دبی
همانطور که در بالا گفتیم اعراب کشورهای حاشیه خلیج فارس به خصوص در کشور امارات در سال های اخیر تلاش های بسیاری انجام داده اند تا با ایجاد جذابیت های ساختگی گردشگران را از نقاط مختلف دنیا به این کشور بکشانند. یکی از این جذابیت ها بادگیرهای یزد و شهر بستک استان هرمزگان است که طرفداران بسیاری در دبی پیدا کرده و باعث جذب سالانه هزاران گردشگر خارجی شده است. پیش از این خبری مبنی بر ساخت ماکت طاق بستان هم در این شهر رسانه ای شده بود.
بادگیره های شهر یزد

محله بستکیه؛ جایگاه ویژه بادگیرهای دبی

بستکیه محله ای در شرق شهر دبی در امتداد آبراهه (خور دبی) به طول تقریبی ٣٠٠ متر و به عرض ١٠٠ متر است. تمامی این محله به بادگیرها، درهای چوبی و گچ بری هایی با معماری ایرانی و اسلامی تزئین شده اند، که همین موضوع سبب شده تا جذابیت ویژه ای در این منطقه شیخ نشین به وجود بیاید. این محله در سال ۱۸۹۰ میلادی و بعد از مهاجرت ایرانی ها از بندر لنگه به ویژه شهر بستک به دبی برپا شد و به این خاطر است که به آن بستکیه می گویند.

اغلب خانه های بستکیه دو طبقه هستند و با برجسته ترین ویژگی معماری خود، یعنی بادگیرها شناخته می شوند.

تقلید بادگیرهای یزد در دبی

بازسازی و افزایش بادگیرها در امارات

البته تقلید از معماری بادگیرهای یزد تنها در دبی نبوده، و از آن در دیگر شهرهای امارات مانند ابوظبی و شارجه و عجمان هم نیز استفاده شده است.

ثبت بارجیل (بادگیرها) در میراث فرهنگی امارات

بادگیر یا آنگونه که عرب ها آن را می خوانند برجیل، و نوع و سبک معماری آن اخیرا در کتاب میراث فرهنگی و کتاب های تاریخی امارات به نام میراث فرهنگی و تاریخی این کشور به ثبت رسیده است. متاسفانه نمادهای ایرانی یک به یک در حال از دست رفتن هستند.

بادگیره های یزد

مسئولان شهری دبی در منطقه ای نزدیک به برج العرب با هزینه ای بالغ بر ۱۱ میلیارد دلار با استفاده از ترکیب یک رودخانه و ساختمانهای اطراف آن، شهر ونیز را تداعی می کنند، از سوی دیگر بر پشت بام همین خانه ها از نماد بادیگرهای یزد نیز استفاده شده است. البته این بادگیرها کارایی ندارند و تنها از معماری آن برای زیبایی بخشی به نمای بصری خانه ها استفاده شده است و روی بام هر خانه بادگیرهایی شبیه به آنچه اکنون در خانه های خشتی یزد وجود دارد، نصب شده است. اگرچه این حرکت دبی تقلید به شمار می رود اما با این کار توانسته در رشد صنعت گردشگری خود گام موثری را بردارد.

الی گشت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا