صفحه اصلی

مشروح خطبه های یازدهم آذر ماه ۱۴۰۱ اشکذر

نماز جمعه  یازدهم آذر ماه ۱۴۰۱ اشکذر به امامت حجه الاسلام و المسلمین طالبیان برگزار گردید

موضوع اصلی خطبه اول :
کسی که در دین ارجاف نماید یعنی شایعه پراکنی کند عامل فساد خواهد شد و تعرب بعد الهجره (کسی که مکان خود را عوض می کند) در دین ما بسیار مذمت و نهی شده است
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدالله رب العالمین بار الخلائق اجمعین باعث الانبیا و المرسلین سیما خاتم المرسلین اباالقاسم المصطفی محمد و علی آله طیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه ‌الله حجت بن الحسن ارواحنا فدا و عجل‌ الله تعالی فرجه و لعن علی اعدائهم اجمعین عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله
همه شما سروران عزیز برادران و خواهران نمازگزار محترم را سفارش می ‌کنم به دوری از گناه و تهیه‌ی بهترین زاد و توشه‌ی سفر آخرت که همان تقواست انشالله خدای متعال توفیق کسب مراحل عالی تقوا را به همه ما عنایت مرحمت بفرماید

در ادامه‌ی بحث هفته ‌های قبل یکی دیگر از چیزهایی که در ساختن شخصیت نوجوان و جوان بسیار موثراست ان محیطی است که فرزندان ما در آن بزرگ می‌شوند محیط زندگی قبل از همه وظیفه پدر و مادر هست که جایی را حالا شهر یا روستا یا کشوری را برای محل زندگی خود انتخاب کنند که مردم آن شهر و روستا پایبند به مسائل اخلاقی باشند و از رذایل اخلاقی و زشتی ها فاصله بگیرند
این یکی از توصیه ‌های مهم قرآن کریم است که انسان مومن باید جایی را برای زندگی انتخاب کند که عوامل انحراف و گمراهی در آن جامعه یا نباشد یا به قدری کم باشد که انسان بتواند از آن مسائل محفوظ بماند تردیدی نیست که رفتار مردم بر روی انسان ‌هایی که در آنجا زندگی می‌کنند اثر دارد
قرآن کریم اشاره می نماید به داستان حضرت موسی و اصحاب او که اینها وقتی از شر فرعون و لشکریان فرعون با عبور کردن از دریا نجات پیدا کردند وارد بر مردم شهری شدند که انها بت پرست بودند وقتی دیدند مردیم ین شهر بت پرستند این اصحابی که آن همه آیات و بینات روشن بر حقانیت موسی کریم علیه ‌السلام دیده بودند وقتی مردم را دیدن که بت ‌پرستش میکنند گفتند یا موسی :
وَجَاوَزْنَا بِبَنِی إِسْرَائِیلَ الْبَحْرَ فَأَتَوْا عَلَى قَوْمٍ یَعْکُفُونَ عَلَى أَصْنَامٍ لَهُمْ ۚ قَالُوا یَا مُوسَى اجْعَلْ لَنَا إِلَهًا کَمَا لَهُمْ آلِهَهٌ ۚ قَالَ إِنَّکُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ
و بنی اسرائیل را از دریا به ساحل رسانیدیم، پس به قومی که بر پرستش بتان خود متوقف بودند برخورده، گفتند: ای موسی برای ما خدایی مثل خدایانی که این بت‌پرستان راست مقرر کن موسی گفت: شما سخت مردم نادانی هستید
موسی ما هم یک خدا میخواهیم مثل این خدایی که بت پرست ها دارند ما هم یه خدا می‌خواهیم یه بُت برای ما قرار بده که ما او را پرستش کنیم و که اینقدر مهم است آن منطقه ‌ای اسلام در آن زندگی می کند
یکی از دستوراتی که اسلام در اینجا به اهل ایمان داده است این است که انسان مومن در مرحله اول نباید نسبت به محیطی که در آن زندگی می نماید بی ‌تفاوت باشد چون خانواده من و شما هم از محیط زندگی تاثیر می ‌پذیرند خود ما هم تاثیر می ‌پذیریم اگر اسلام بر امر به معروف و نهی از منکر تکیه دارد برای همین است
اگر در اسلام سفارش شده که در میان مردم باشید کجی ‌ها و انحراف‌های آنها را جلویش را بگیرید به خاطر همین است انسان وقتی در یک جمعی زندگی می‌کند هم در آن جمع تاثیرگذار هست هم در تاثیرپذیر است
در این زمینه یک روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده است که ایشان فرمودند:
(خالطوا الناس و آتوهم و اعینوهم و لا تجانبوهم و قولوا لهم کما قال الله تعالی و)
(قولوا لناس حسنا)
با مردم بیامیزید، در اجتماعشان شرکت کنید و آنان را در کارها یاری نمائید، منزوی نشوید و از جامعه کناره نگیرید وهمواره در معاشرتهای اجتماعی دستور خداوند را بکار بندید که فرموده است با مردم به خوبی سخن بگوئید و حسن برخورد داشته باشید
گرچه قرائنی که در این فرمایش حضرت امام جعفر صادق (ع) هست مراد خطاب به شیعیان است که در محیطی و منطقه ‌ای زندگی می‌کنند مثلا اکثریت انها از فِرَق دیگر اسلامی هستند و توصیه حضرت اینست که مبادا از آن‌ها فاصله بگیرد از آن‌ها جدا باشید هم اونها ر کمک کنید هم یاری کنید و هیچوقت از آن‌ها فاصله نگیرید چرا که قرآن کریم گفته است با مردم به خوبی سخن بگویید
حالا منتها از این آیه شریفه و این حدیثی که عرض شد این مطلب کلی هم استفاده میشود: که انسان مومن باید در میان اهل ایمان زندگی کند و تاثیرگذاری مردم هر زمانه ای بر روی ما به فرزندان ما به قدری زیاد است که حتی گاهی تربیت فرزندان ما از ناحیه پدر و مادر را هم از بین می ‌برد یعنی گاهی پدر و مادر تمام تلاش بسیار خود را می ‌کنند فرزندشان را شایسته و وارسته و متدین تربیت کنند و زحمت خود را می ‌کشند اما به مجرد اینکه فرزند تربیت شده در خانه مذهبی وارد جامعه می شود مع ذالک از این جامعه ‌ای که گرفتار فساد است تاثیر می ‌پذیرد
روایتی از امیرمومنان علیه السلام نقل شده که فرمودند:
اَلنَّاسُ بِأُمَرَائِهِمْ أَشْبَهُ مِنْهُمْ بِآبَائِهِمْ
مردم به فرمانروایان بیشتر شباهت دارند تا به پدران خودشان
فرزندان به مردم زمان خودشان بیشتر شباهت دارند تا به پدر و مادر شان یعنی گاهی وقت ها تربیت پدر و مادر هم کارایی خود را از دست می‌دهد چه موقع آن موقعی که جامعه جامعه آلوده ‌ای باشد برعکس همینطوری است پدر و مادری در تربیت فرزند خود کوتاهی می کنند وظیفه ‌ی خود را انجام نمی ‌دهند ولی وقتی فرزند وارد جامعه می‌شود و در میان مردم شروع به زندگی اجتماعی می نماید می ‌بینیم که چون جو جامعه سالم است و مردمی که در آن جامعه هستند متدین اند می ‌بینی که این فرزند بر خلاف روش نامناسب پدر و مادر از جامعه تاثیر پذیرفته است و به فضایل اخلاقی و ارزش‌های دینی و انسانی گرایش پیدا کرده است
در این زمینه باز دستوراتی داده شده به اهل ایمان که هم از قرآن کریم استفاده میشود هم از روایاتی که از ائمه معصومین علیهم السلام رسیده است و اینست که:
اگرانسان در یک شهری در یک کشوری زندگی می ‌کند که می بیند در این شهر یا این کشور اگر بخواهد ادامه زندگی بدهد نمی‌تواند دین خودش را حفظ نماید اینجا توصیه و سفارش دین به صورت واجب این است که انسان باید آن شهر یا کشور را رها کند
قرآن کریم یک جمله ‌ای را از ملائکه ای که مامور قبض روح هستند نقل می نماید:
قبض روح کسانی که به خودشان ستم کردند اینگونه است:
إِنَّ الَّذِینَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِکَهُ ظَالِمِی أَنْفُسِهِمْ قَالُوا فِیمَ کُنْتُمْ ۖ قَالُوا کُنَّا مُسْتَضْعَفِینَ فِی الْأَرْضِ ۚ قَالُوا أَلَمْ تَکُنْ أَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَهً فَتُهَاجِرُوا فِیهَا ۚ فَأُولَٰئِکَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ ۖ وَسَاءَتْ مَصِیرًا
آنان که فرشتگان، جانشان را در حالی که ظالم به خود بوده ‌اند می ‌گیرند، از آنها می پرسند که در چه کار بودید؟ پاسخ می دهند که ما در روی زمین مردمی ضعیف و ناتوان بودیم. فرشتگان گویند: آیا زمین خدا پهناور نبود که در آن هجرت کنید؟ و در آخر مأوای ایشان جهنم است و آن بد جایگاه بازگشتی است
انسان ‌هایی که در وقت و زمان مرگ قرار می ‌گیرند و کسانی که در حال مرگ هستند و زندگی شان را در ظلم به خود و در ظلم به مردم و در ظلم به خدا گذراندند میگویند کجا بودید که اینقدر آلوده هستید و الان در نهایت آلودگی باید از این عالم (دنیا) به عالم بعدی (آخرت) منتقل شویدآنها (ظالمان) میگویند ما در روی زمین مستضعف بودیم یعنی گرفتار استضعاف فرهنگی بودیم جایی بودیم که نمی ‌توانستیم دین دار و دارای فرهنگ دینی باشیم و در آنجا زندگی کنیم . ملائکه می گویند ایا زمین خدا وسیع نبود یعنی چرا هجرت نکردید اگر می ‌بینی این محیط آلوده ‌است و نمی‌توانید دین خود را حفظ کنید و فرزندان تان را درست تربیت کنید باید از محیط آلوده فاصله می گرفتید و بروید در جایی که بتوانید خودتان را حفظ کنید زمین خدا وسیع است و این حجتی که ملائکه اقامه می ‌کنند از سوی آن کسی که در حال مرگ و مردن هست جواب داده نمی شود (ملائکه)می گویند:آیا زمین خدا وسیع نبود که به آنجا هجرت کنید و ظلم به خود نکنید و ظلم به احکام دین هم نکنید
در بعضی از روایاتی که از معصومین (علیهم السلام) نقل شده است بسیار مذمت شده تعرب بعد الحجره ( تعرب بعد از هجرت) یعنی:
به سکنی گزیدن در سرزمینى که موجب نقص در دین فرد مى ‌گردد تعرب بعد از هجرت گفته می شود و عنوان یاد شده در روایات متعدّد آمده و از آن نهی بسیار شده است
محدثین بزرگوار ما به خاطر روایات فراوانی و متعددی که وجود داشته است در کتب حدیثی ما بابی را منعقد کردند با نام (تَعَرُبُ بعد الحجره): یعنی انسان بعد از اینکه مسلمان شد و در میان مسلمانان زندگی می‌کرد دوباره اینجا را رها کند و برود در زمین شرک در زمین کفر در زمین گناه و معصیت زندگی نماید و اینکار جایز نیست و نمی شود انجام داد و این کار تبعاتی به همراه دارد
در روایتی که از امام رضا (علیه ‌السلام) رسیده است و به بعضی آنها اشاره شده است که: یکی از اصحاب امام رضا (محمد بن سنان) نامه ‌ای نوشت به حضرت رضا علیه السلام و سوالاتی را مطرح کرد حضرت در جواب سوالات او فرمایشاتی را مکتوب فرمودند که یکی از قسمت هایش این است:
حَرَّمَ اللّه ُ التَّعَرُّبَ بَعد الهِجرَهِ للرُّجوعِ عَنِ الدِّینِ و تَرکِ المُوازَرَهِ للأنبیاءِ و الحُجَجِ علیهم السلام ، و ما فی ذلِکَ مِن الفَسادِ و إبطالِ حَقِّ کُلِّ ذی حَقٍّ لِعِلَّهِ سُکنَى البَدوِ ؛ و لذلکَ لَو عَرَفَ الرّجُلُ الدِّینَ کامِلاً لَم یَجُزْ لَهُ مُساکَنَهُ أهلِ الجَهلِ، و الخَوفِ علَیهِ؛ لأنّهُ لا یُؤمَنُ أن یَقَعَ مِنهُ تَرکُ العِلمِ، و الدُّخولُ مَع أهلِ الجَهلِ و التَّمادِی فی ذلکَ
خداوند تعرّب بعد از هجرت را حرام فرمود؛ چون باعث برگشتن از دین و دست شستن از یارى پیامبران و حجّت هاى خدا علیهم السلام و نیز تباهى و از بین بردن حقّ هر صاحب حقّى مى شود، چون با بادیه نشینان همنشین مى شود و همچنین اگر کسى دین را کاملاً شناخت، براى او جایز نیست در میان مردمان نادان و بى خبر از دین و معارف آن سکونت کند چون بیم آن مى رود که دست از علم بردارد و با نادانان در آید و در جهل خود غوطه ور شود
خدای متعال تعرب بعد از هجرت را حرام کرده است یعنی بعد از اینکه انسان یک مکان مناسب دینی و خوب را برای خود انتخاب کرد در یک سرزمین دینی زندگی می نماید این سرزمین مناسب زندگی انسان مومن را نباید رها کند و به سرزمین کفر برگردد
می ‌تواند تو ایران زندگی کند و امکانات زندگی در ایران که یک کشور اسلامی است و بیشتر می تواند انسان دینش را حفظ نماید برایش فراهم است اما می آید خودش و زن و بچه ‌اش را برمی ‌دارد و به یک کشور کفر می برد که در آنجا ولنگاری و شراب خواری و فسادهای دیگر بیشتر صورت می ‌گیرد در حقیقت خودش و خانواده خودش را در معرض فساد قرار می‌دهد
امام فرمودند: حرام است انسان از آن شهری که به اصطلاح درآن زندگی می کند و مسکن گزیده است و شهر مناسبی از نظر دینی برای زندگیست رها کند و برود به یک جایی که بسترگناه فراهم باشد
در ادامه سخنان حضرت رضا (ع) علت این کار را هم بیان فرمودند:
خداوند این کار حرام کرده چرا برای اینکه به سرزمین کفر رفتن و در آنجا مسکن انتخاب کردن رجوع از دین را یعنی برگشت از دین را به دنبال دارد شما دارید می ‌بینید در کشور ما در میان همین مسلمانان حتی شیعیان ایرانی عزیز ما بعضی ‌ها رفتند در کشورهای اروپایی و از آنجا تاثیر پذیرفتند اونجا می بنید اهل ولنگاری شدهو تارک الصلاه شده و بی ‌حجاب شده و حتی گناهان دیگر هم مرتکب خواهد شد
پس تعرب بعد از هجرت که توضیح داده شد
اول: دین انسان را از انسان می گیرد
دوم : فاصله بین انسان و اولیای خدا و ائمکه معصومین (ع) را زیاد می کند یعنی وقتی انسان در یک سرزمین کفر و شرک آمیز مسکن انتخاب کرد در آنجا زندگی کرد فاصله اش با انبیا و ائمه دین (ع) و دیگر کمتر توفیق پیدا می نماید به اعمال دینی برسد و وظایفش انجام دهد
سوم: انسان را به سوی فساد می کشاند
چهارم: انسان هر صاحب حقی را نادیده گیرد یعنی احساس غم نداشته باشد که حقی ضایع بشود و باطلی تقویت شود
در همین حوادث اخیری که در کشور ما در بیش از دو ماه اخیر اتفاق افتاد و دیدید و مشاهده کردید که آن کسانی که در خارج کشور بودند حتی از ایرانی ‌هایی که در خارج کشور بودند حتی بعضی از کسانی که به ظاهر مسلمان بودند چگونه به جبهه باطل پرداختند و چگونه همراهی کردند با دشمنان اسلام و دشمنان مذهب و دشمنان ایران
این فرمایشات هم واقعا جزو معجزات کلمات اهل بیت (ع) است یعنی یکی از راه ‌هایی که معرفت ما نسبت به پیامبر و ائمه معصومین (ع) را زیاد می نماید همین بازگویی و تفسیر فرمایشات آنهاست
فکر می کنی همین امروز امام رضا (علیه السلام) با مردم ما حرف می‌زند حضرت می‌فرماید: مردم با کفار دمخور نشوید نشست و برخاست نداشته باشید زیرا نشست و برخاست و به تعبیر این روایت تعرب بعد الهجره سبب می‌شود دین از شما زدوده شود ارتباط شما با اهل بیت (ع) و با پیامبر قطع شود و گرفتار فساد شوید و خدایی نکرده روی بیاورید به ابطال حق و باطل جلوه دادن حق و حقیقت در عالم و دنیا
در این زمینه بعضی از احادیث دیگر هم ما داریم که از آنها استفاده میشود که اگر فردی یا جامعه ‌ای از دین جدا شد و فرد یا جامعه گرفتار فساد اخلاقی و رفتارهای ناپسند شد و به تعبیری خوض در باطل داشتند این خوض در باطل مقدمه فراهم ‌شدنامت باطل است و حاکم شدن طاغوت بر جهان
مرجفون کسانی هستند که حرف هایی می زنند و شایعاتی چخش می کنند و سخن هایی به هم می آمیزند که داخل دل مردم را خالی می کنند
لَئِنْ لَمْ یَنْتَهِ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَالْمُرْجِفُونَ فِی الْمَدِینَهِ لَنُغْرِیَنَّکَ بِهِمْ ثُمَّ لَا یُجَاوِرُونَکَ فِیهَا إِلَّا قَلیلَا
البته (بعد از این) اگر منافقان و آنان که در دلهاشان مرض (و ناپاکی) است و هم آنها که در مدینه (بر ضد اسلام) تبلیغات سوء می ‌کنند (و دل اهل ایمان را مضطرب و هراسان می ‌سازند) دست (از این زشتی و بدکاری) نکشند ما هم تو را بر (قتال) آنها بر می انگیزیم (و بر جان و مال آنها مسلط میگردانیم) که از آن پس جز اندک زمانی در مدینه در جوار تو زیست نتوانند کرد)
اگر ارجاف فراگیر شد یعنی مردم یک کشوری در اظطراب فرو رفتند و گرفتار شایعات و خبرسازی های دروغین شدند و این دروغ ها برآنان اثر گذاشت اگر این چنین باشد بدانید که آنچیزی که نباید واقع شو واقع میشود و به وقوع می پیوندد پس ارجاف عامه بسیار تاثیرگذار است که یعنی متحرک شدن مردم و به هیجان در آوردن توده مردم به خاطر شایعات و این خبرهای جعلی متوجه اینست که زمینه فساد در حال آماده سازی است
امام جمعه محترم اشکدر در دقایق پایانی خطبه اول نمازجمعه یازدهم آذر ضمن تقدیر از دستور جناب حجه الاسلام و المسلمین اژه ای رییس محترم قوه قضاییه کشور فرمودند:
دستگاه های قضایی موظفند به هرکسی که دروغ پردازی می کند و شایعه سازی می نماید با آنها برخورد قاطع نمایند چه در رسانه های مجازی چه در نوشته ها و سخن های افراد و….
متاسفانه در کشور ما ایران از این جهت رها است یعنی هر کس هر چزی می خواهد می نویسد و می گوید بدون اینکه احساس کند باید پاسخگو باشد و جای دارد به خاطر این حرکت از ایشان تثقدیر و تشکر کرد
امام علی علیه السلام فرمودند:
خَوْضُ اَلنَّاسِ فِی شَیْءٍ مُقَدِّمَهُ اَلْکَائِنِ
فرو رفتن و تفکّر در مورد چیزی، سرآغاز وجود و پیدایش آن چیز است

انشالله خدا به حق محمد آل محمد همه ما را با معارف دینی آشنا کند و توفیق به ادای تکالیف دینی را به همه ما مرحمت بفرماید پروردگارا همه ما را ببخش و بیامرز اموات و گذشتگان را رحمت فرما بر علو درجات امام و شهدای والا مقام بیفزای به حق محمد و آل محمد درگذشتگان از اهل ایمان اموات و شهدای از جمع حاضر ذوالحقوق را در این روز عزیز روز جمعه مشمول الطاف و رحمت های خاص خودت قرار بده پروردگار رهبر عزیز انقلاب را در ادای وظایف دینی اش موفق و موید بدار توفیق حراست و پاسداری از خون ‌های مطهر شهدا را به ما عنایت بفرما
اعوذبالله من الشیطان الرجیم / بسم الله الرحمن الرحیم
والعصر/ان الانسان لفی خسر/الاالذین آمنو و عملوالصالحات و تواصو بالحق و تواصو بالصبر
(صدق الله العلی العظیم)

موضوع خطبه دوم:
اشاره به مناسبت های هفته پیش رو ( روز دانشجو و ایام فاطمیه و مکتب فاطمی)
بسم الله الرحمن الرحیم
نحمد الله علی آله و نستعینه علی معرفته و نومن به و نتوکل علیه و نصلی و نسلم علی جمیع الانبیاء و المرسلین سیما خاتم الانبیا و اشرف الرسل حبیبنا و نبینا و مولانا اباالقاسم المصطفی محمد (ص) و علی عَلی و فاطمه الحسن و الحسین و عَلی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محد و الحسن بن علی و الخلف القائم المنتظر المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله

بندگان خدا باز هم هم خودم هم شما همه شما را به تقوا سفارش می‌کنم به این که همه از خدا بخواهیم که پروردگار عالم به همه ‌ی ما توفیق دهد عمر خود و زمانی که در این دنیا در اختیارمون هست را قدر بدانیم و از لحظه لحظه ‌ی آن استفاده کنیم و بهره ببریم مخصوصا از آن فرصت ‌های استثنایی که به هر حال در سال حداقل چند مرتبه برای ما پیش خواهد آمد انشالله

(نکته بسیار مهم)
در ابتدا عرض پوزش از یکایک شنوندگان عزیز که باز هم به مانند هفته گذشته صوت خطبه ها دارای مشکل چخش بودند و قابل شنیدن نبوده و باعث آن خرابی سیستم صوت مصلی بوده است از همین جا بنده حقیر جزئیاتی از خطبه دوم را تا آنجایی که توانسته و شنیده ام و ساده و روان فهمیده می نویسم و از همه شما عزیزان عرض پوزش میطلبم امید است که انشالله سالم و سلامت و به دور از خطر باشید

بسم الله الرحمن الرحیم:
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
بخش اول خطبه دوم:
حدیث اول:
حدیثی از امام جعفر صادق علیه السلام است که فرمودند:
مَا فَتَحَ اَللَّهُ عَلَى عَبْدٍ بَاباً مِنْ أَمْرِ اَلدُّنْیَا إِلاَّ فَتَحَ اَللَّهُ عَلَیْهِ مِنَ اَلْحِرْصِ مِثْلَهُ
خدا بر بنده‌اى درى از دنیا نگشاید جز آنکه بر او درى از حرص به مانند آن بگشاید
هرچه علاقه انسان به ذخایر دنیا و مادیات زیاد تر شد دو تا حرص هم در انسان زیاد میشود:
اول: سعی و تلاش بیشتر در آن چیزی که دارد را حفظ کند و از دست ندهد
دوم: حرص و ولع بیشتر برای اینکه بیشتر بدست بیاورد
حدیث دوم:
امام موسی کاظم علیه السلام فرمودند:
مَثَلُ الدُّنْیا مَثَلُ ماءِ الْبَحْرِ کُلَّما شَرِبَ مِنْهُ الْعَطْشانُ ازْدادَ عَطَشا حَتّى یَقْتُلَهُ
کایت دنیا، حکایت آب دریاست که هرچه تشنه از آن بیشتر بنوشد ، تشنه تر مى شود تا سرانجام ، او را بکُشد
اگر ما دنبال آسودگی در دنیا و نداشتن طمع و حرص مال دنیا داشته باشیم اگر ما دنبال راحتی در زندگی دنیا و آخرت باشیم و در آینده نزدیکی در آسودگی باشیم پس آسودگی انسان در چیزی است که امام صادق (ع) در حدیث دیگری فرمودند:

إِحْذِرُوا أَهْوَائَکُمْ کَمَا تَحْذَرُونَ أَعْدَائَکُمْ فَلَیْسَ شَىْءٌ أَعْدَى لِلرِّجَالِ مِنْ اِتِّبَاعِ أَهْوَائِهِمْ وَ حَصَائِدِ أَلْسِنَتِهِمْ

از هواى نفس دورى کنید همان‌گونه که از دشمنانتان دورى مى ‌کنید چیزى براى افرادِ بافضیلت دشمن ‌تر از پیروى هواى نفس و درو شده ‌هاى زبان نیست
در جای دیگر امام صادق علیه السلام فرمودند:
قیلَ لَه الإمامِ الصّادقِ علیه السلام :أینَ طَریقُ الرّاحَهِ ؟ فقالَ علیه السلام فی خِلافِ الهَوى
قیلَ : فمَتى یَجِدُ عَبدٌ الرّاحَهَ ؟ فقالَ علیه السلام : عِندَ أوَّلِ یَومٍ یَصیرُ فی الجَنَّه
به امام صادق علیه السلام گفته شد راه آسایش در چیست حضرت فرمود در مخالفت با هوا و هوس در وجود انسان
عرض شد پس آدمى کى به آسایش دست مى یابد فرمود در نخستین روزى که به بهشت مى رود

بخش دوم خطبه:
امام جمعه محترم اشکذر در دقایق پایانی خطبه اول به مناسبتهای هفته پیش رو اشاره مختصری داشتند
مناسبت اول:
شانزدهم آذر روز دانشجو میباشد و انتظار مقام معظم رهبری و دیگر مقامات و مراجع کشورمان از دانشجویان همان انتظاری است که ائمه معصومین علیهم السلام و قبل از آن خدای متعال از اهل علم و دانش داشته است:
از فرمایشات مکرری که مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان در سال های گذشته داشته اند استفاده میشود : دشمنان نسبت به دانشجویان چند تلاش بی وقفه دارند:
اول: تلاش می کنند که فرصت دانش آموزی و دانش آموختن را از فرزندان این سرزمین بگیرند
دوم: تلاش می کنند آنها را نسبت به آینده نا امید کنند
سوم: روحیه اعتماد به نفس را از آنها بگیرند
چهارم: بین دین و علم تقابل درست کنند در حالی که چنین نیست
اینجاست که همه دانش آموزان و دانشجویان و همراه با معلمان بر چند امر اصرار داشته باشند و پایبند باشند:
اول: اهل تحقیق باشند و رسیدن به قله دانش را هدف خود قرار دهند
دوم: امید را از دست ندهند و در تولید علم کوشا باشند
سوم: کاری کنید و انقدر پیشرفت بکنید که هر دانشمندی در هرکجای جهان بخواهد به علمی دست یابد ناچار باشد زبان فارسی را یاد بگیرد
مناسبت دوم:
درآستانه ایام فاطمیه اول ( سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) به روایت هفتاد و پنج روز در روز سیزدهم جمادی الاولی) هستیم
اول: انشالله عزادران خوبی برای صدیقه طاهره زهرای مرضیه (س) باشیم
دوم: ما باید به سمت مکتب فاطمی برویم یعنی الگو گرفتن از روش و سیره حضرت زهرا (س) چه در زندگی فردی و اجتماعی و مسائل سیاسی و کشور داری و ….
حضرت زهرای مرضیه (س) الگو هستند انقدر مقام الگو بودن حضرت زهرا (س) به قدری بالا است که مرحوم طبرسی در کتابش با نام احتجاج از حضرت مهدی موعود (عج) نقل میکند که حضرت فرمودند:
اِنَّ لی فی ابنه رسولِ الله اُسوهٌ حَسَنَهٌ
الگو و اسوه نیکوی من دختر فرستاده خدا فاطمه زهرا (سلام الله علیها) است
البته همه اینها در گرو تبعیت ما از اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) است

امام جمعه محترم اشکذر در پایان خطبه با نقل حدیثی از خانم فاطمه زهرا (س) خطبه دوم نمازجمعه را به پایان رساندند:
ایشان فرمودند:
بَوا هذِهِ الْأُمَّهِ مُحَمَّدٌ وَ عَلِىٌّ یُقیمانِ اَوَدَهُمْ وَیُنْقِذانِهِمْ مِنَ الْعَذابِ الدّائِمِ اِنْ اَطاعُوهُما وَیُبیحانِهِمُ النَّعیمَ الدّائِم اِنْ وافَقُوهُما :
پدران این امّت حضرت محمد صلی الله علیه و آله پیامبر خدا (ص) و حضرت على (علیه السلام) است اگر از آن دو اطاعت کنند کژى هاى آنان را اصلاح مى کنند و از عذاب دردناکشان نجات مى بخشند و همراهى با آن دو نعمت جاودان بهشت را ارزانیشان مى دارد
نشانه روشن محبت به خاندان پیامبر (علیهم السلام) همین گرفتن عزاداری برای شهادت آنان است و آن چبزی که زندکگی انسان را متحول می کند خوب شدن است و گرایش به خوبی هاست
در پایان خطبه دوم یاد و خاطره همه شهدای والامقام و همچنین شهید مدرس به دست رضاخان ملعون را و همچنین میرزاکوچک خان جنگلی که امروز روز شهادت شان است را گرامی و ارج می نهیم و یاد می کنیم آنها را با ذکر صلوات بر محمد و آل محمد

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

انشالله خدا به همه ما توفیق بده که بتوانیم وظایف خودمان را به طور شایسته در مقابل خون های مطهر شهدا و زحمات مردم عزیزمان به نحو احسن و شایسته انجام بدهیم و اعمال مان مرضی امام زمان علیه السلام باشد پروردگارا بر حق محمد و آل محمد همه ما را در راه راست ثابت قدم دار توفیق حل معضلات و مشکلات کشور را به دولت‌مردان ما مرحمت بفرما اموات گذشتگان ما را ببخش و بیامرز وروح مطهر امام و شهدا را شاد گردان و به حق محمد و آل محمد فرج امام علیه السلام تعجیل فرما و در آخر امر عاقبت ما را ختم به خیر بفرما

اعوذبالله من الشیطان الرجیم / بسم الله الرحمن الرحیم
قُل هوالله احد/الله الصمد/لم یلد و لم یولد/و لم یکن له کفوا احد
صدق الله العلی العظیم
والسلام علیکم و الرحمه الله و برکاته

یازدهم آذر ماه هزار و چهارصد و یک
حجه الاسلام و المسلمین محمدرضا طالبیان امام جمعه محترم شهرستان اشکذر
رسانه جمعه ستاد نمازجمعه اشکذر
دفتر امام جمعه و ستاد نمازجمعه شهرستان اشکذر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا