اطراف مادانشنامه اشکذر

«پهنا» نشینی و « نِسر » نشینی از اجتماعات پر رونق رستاق قدیم /قسمت اول « پهنا نشینی »

انسان ذاتا موجودی است اجتماعی و همواره گرایش به حضور و هم نشینی با هم نوعان خود دارد هرچند امروزه این گرایش به سبب مقتضیات زمانی و رشد تکنولوژی به صورت گروه ها و شبکه های مجازی رخ نموده است ولی درگذشته ای نه چندان دور پهنا نشینی و نِسر نشینی دو اجتماع پر رونق و پرشوری بود که در همه آبادی های رستاق به وفور شکل می گرفت .

پهنا نشینی یک اجتماع زمستانه بود که بیشتر در کنار دیوار های بلند آفتابگیر و سایر فضاهای رو به آفتاب برپا می شد از صبحگاه سرد زمستانی آن هنگام که خورشید رخ می نمود تا پسین که آخرین اشعه های کم رمق آفتاب  در دسترس بود پهنا نشینی هم رونق داشت و مردم از این انرژی پاک نهایت بهره را می بردند .

پهنا نشینان جلوه های زیبائی را در این اجتماع خلق می کردند بعضی ها ، مشاغل خود را درپهنا برپا می کردند از حلاجی (پنبه پاک کنی ) پشم ریسی ، نخ ریسی و خراطی گرفته تا انواع دوخت ودوز های رایج آن زمان ازجمله پینه دوزی ، گیوه بافی و…

برخی از کشاورزان بذرهای خود را درنور آفتاب پاک می کردند تا از دانه های هرز عاری شود ، دیگری گندم را در این آوردگاه به غربال می زد تا برای آرد شدن آماده کند .

و خانم ها نیز جمع پر شورتری داشتند که خیاطی و بافتنی و کلاس آشپزی و سبزی پاک کنی و چرخ ریسی جزء لاینفک پهنا نشینی آنها بود .

آماده کردن خوراک دام ، خورد کردن علوفه ، قطعه قطعه کردن شلغم و چغندر برای دام ها نیز درهمین پهنا نشینی انجام می شد و مشارکت همگانی در کمک به دیگران بسیار دیدنی و ستودنی بود .

فروشندگان دوره گرد نیز برای پهن کردن بساط دست فروشی “پهنا” را انتخاب می کردند و حضور این فروشندگان به این اجتماع رونق دیگری می داد.

در روستای ما عزاباد رستاق ضلع جنوبی دیوار بلند قلعه محل برپائی یکی از پررونق ترین پهنانشینی ها در ساعات بعد از ظهر بود انشالله در قسمت های بعدی کارکرد ها متعدد پهنا نشینی را بررسی خواهیم کرد.

  • نویسنده : محمد رضا قانع عزابادی رستاق نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا