رسم زندگی

کرونا و تجربه دیگر ملت‌ها، بیایید درس بگیریم‎

بقدری از راه دور خبرهای تاسف آور از کرونا و میزان بالای مبتلایان به آن شنیدم هم بسیار متاسف شدم و هم به فکر فرو رفتم که چرا ایرانیان و مردم مرز و بوم من اینگونه در مقابل این بیماری ضعیف شده و تا اینقدر به زحمت و رنج و محنت مریضی سخت و احیانا فوت و عزادار کردن جمع زیادی از خانواده‌ها مبتلی می‌شوند از طرفی در کشور آفریقایی غنا که من زندگی می‌کنم مجموع فوتی‌های آنها بر اثر بیماری کرونا از اول شیوع تا کنون برابر و کمی بیشتر از تعداد فوتی های یک روز ایران ماست یعنی زیر هزار نفر. شاید بپرسید چرا؟ این کوتاه نوشتار را تقدیم سایت گرانقدر الف کردم تا همین سوال را پاسخ دهم؛

اینجا در غنا اولا با توجه به تجربه بالایی در بیماری‌های عفونی و مقابله با آن مثل مالاریا و تیفویید و… توانستند در همان مراحل آغازین مردم را نسبت به بلاهای کرونا متوجه کنند و مردم هم ترسیدند و هم مراعات کردند کسی را در مراکز و محافل عمومی و مکان‌های ارباب رجوع مثل بانک‌ها بدون ماسک راه ندادند و هیچ صفی هم داخل بانک‌ها تشکیل نشد همه مراجعه کنندگان را مودبانه بر روی صندلی خارج بانک به صف می‌کنند و یکی یکی وارد بانک می‌شوند. دوم اینکه ورزش و راه رفتن و کار بدنی فراوان است و لذا به لحاظ قدرت بدنی کم نمی‌آورند چون کمتر فست فود می‌خورند و کمتر چاق می‌شوند و لذا چون از ترشی زیاد و شیرینی زیاد هم بدشان می‌آید بیشتر علاقه به مصرف تندی جات دارند. غذای آنها پر است از فلفل پیاز زنجبیل و سیر است.

راز مهم سلامت و حفظ در مقابل چنین بیماری‌هایی که ایمنی بدن را ضعیف یا صاحب ایمنی ضعیف را گرفتار می‌کند در مصرف قابل توجه و البته متعادل این چهار هدیه الهی است. قرار دادن سیر و فلفل و زنجبیل در سبد هر روز غذایی و مصرف مدام و پیوسته پیاز پخته و نپخته آن کمک فوق العاده‌ای به آفریقایی‌ها کرده است ضمن اینکه مصرف گوشت قرمز به حداقل ممکن است و مصرف ماهی در حداکثری هر چند غذاهای گرم بیشتر مصرف می‌کنند و حبوبات را چاشنی غذایشان می‌دانند.

پس ما باید در فرهنگ غذایی برای آماده سازی مردممان در مقابل آسیب‌هایی مثل کرونا و حتی بد تر از آن بدنهایمان را تقویت و سلامت آنها را تضمین کنیم دولت محترم جدید باید دستور غذایی سالم و مفید به مردم ایران دیکته کند. باشد که پند گیریم.

گروه تعاملی الف – احمد رضا آقایی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا