سلامت

این نوشیدنی‌ها برای تسکین گلودرد معجزه می‌کنند

دمنوش‌های بابونه، چای سبز، ریشه شیرین‌بیان و نعناع از جمله دمنوش‌های گرمی هستند که می‌تواند غشای مخاطی گلو را مرطوب نگه دارد و باعث کاهش گلودرد شود.

بهترین دمنوش‌های گرم برای تسکین درد گلو مواردی است که در ادامه این مطلب به آنها اشاره کرده ایم که به ترتیب عبارتند از:

دمنوش بابونه

بابونه به‌عنوان یک گیاه آرام‌بخش، حجم زیادی از فیتونوترینت‌ها یا مواد مغذی گیاهی را در خود جای داده است. همگی خواص ضدالتهابی دارند و می‌توانند التهاب بدن را تا حدود زیادی کاهش بدهند. همین کاهش سطح التهاب می‌تواند بیماری‌هایی مانند گلودرد را تسکین دهد. به ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده در ناحیه گلو یا حلق کمک کند. دمنوش بابونه فاقد کافئین است و شما می‌توانید در هر ساعتی از شبانه‌روز از آن استفاده کنید.

چای سبز

چای سبز از دیگر دمنوش‌های بسیار مفید برای رفع گلودرد است. مصرف حجم متعادلی از آن در طول روز می‌تواند به بهبود خلق‌وخو و افزایش آرامش فرد کمک کند. چای سبز حاوی فلاونوئیدها، آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات ضدالتهابی فراوانی است. به همین دلیل هم نوشیدن یک فنجان چای سبز گرم، تاثیر مثبتی در کاهش گلودرد دارد. البته به یاد داشته باشید که چای سبز حاوی کافئین است. بنابراین نوشیدن بیش از ۲ فنجان از آن به‌منظور کاهش گلودرد توصیه نمی‌شود. بد نیست بدانید که حتی قرقره کردن چای سبز ولرم هم می‌تواند تاثیر مثبتی بر کاهش درد یا التهاب گلو داشته باشد.

دمنوش ریشه شیرین‌بیان

یکی از تحقیقات جدیدی که نتیجه آن در سال ۲۰۰۳ در مجله پزشکی بریتانیا منتشر شد. نشان داده است که ریشه شیرین‌بیان می‌تواند خواص تسکین‌دهنده داشته باشد. به همین دلیل هم مصرف آن در دوران سرماخوردگی به تسکین گلودرد کمک می‌کند. از طرف دیگر، نتیجه مطالعه دیگری که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد، نشان می‌دهد. که خواص ضدباکتریایی ریشه شیرین‌بیان هم می‌تواند به کاهش گلودرد کمک کند. از این‌رو، افراد مبتلا به گلودرد می‌توانند در دوران سرماخوردگی، روزانه یک فنجان دمنوش ریشه شیرین‌بیان گرم مصرف کنند.

دمنوش نعناع

برگ‌های سبز نعناع دارای ترکیبات آنتی‌اکسیدانی، ضدمیکروبی، ضدویروسی و ضدسرطانی فراوانی هستند. از این‌رو، مصرف دمنوش نعناع در روزهای سرماخوردگی به کاهش سطح التهاب در بدن، تقویت سیستم ایمنی و تسکین گلودرد کمک می‌کند. اگر می‌خواهید که از خواص بی‌نظیر نعناع برای تسکین گلودرد بهره‌مند شوید، می‌توانید برگ‌های تازه نعناع را کمی بکوبید تا عصاره آن خارج شود. سپس مانند چای سیاه، این برگ‌های کوبیده را همراه با آب نسبتا جوش دم کنید و دمنوش نهایی را با یک قاشق چای‌خوری عسل مصرف کنید. ترکیب دمنوش نعناع و عسل، یک ترکیب بسیار باکیفیت و عالی برای تسکین گلودرد خواهد بود.

منبع: سلامت نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا