تاریخ شفاهی اشکذر

درسهایی از یک خانواده صبور و فداکار اشکذری

زوج صبور و فداکار اشکذری به همراه فرزندان و تعدادی از نوه ها یشان مهمان ویژه برنامه تلویزیونی «دعوت»بودند ، این برنامه که شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰ از شبکه سراسری یک پخش شد ، فاطمه از صبرش گفت و سیدکاظم از امتحان الهی و جوانمردی هایش و فرزندان و نوه ها گفته های آنها را تصدیق کردند.

چهل و پنج سال پیش سیدکاظم جوان ورزشکار اشکذری  خاطرخواه دختر همسایه شان –فاطمه- می شود و با او ازدواج می کند، پنج سال بعد، فاطمه پس از تولد سومین فرزندش بیمار می شود بطوریکه نه فقط از انجام کارهای خانه عاجز می شود بلکه دیگر قادر به انجام کارهای روزمره و شخصی خود نیز نیست و سیدکاظم نزدیک  چهل سال علاوه بر نگهداری از همسر خود، پخت وپز و سایرامورات خانه اش را به تنهایی انجام می دهد.

این حکایت بهانه ای بود برای دعوت این زوج صبور و فداکار اشکذری به همراه فرزندان و تعدادی از نوه ها یشان به ویژه برنامه  تلویزیونی «دعوت» ، این برنامه که شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰ از شبکه سراسری یک پخش شد ، فاطمه از صبرش گفت و سیدکاظم از امتحان الهی و جوانمردی هایش  و فرزندان و نوه ها گفته های آنها را تصدیق کردند.

حجت‌الاسلام محمد برمایی مجری برنامه از زن که نزدیک چهل سال بیمار است و بر روی ویلچر نشسته است می پرسد: « حاج خانم! توی این مدت تا حالا شده چیزی به خدا بگویی » و فاطمه پاسخ  می دهد : « به خدا گفتم چرا من! وبعد گفتم خدایا راضی ام به رضای تو»

سیدکاظم میردهقان اشکذری ضمن بیان حکایت عاشق شدندش از سختیهای زندگی با همسرش ،امتحان الهی، وفاداری ،جوانمردی و منش پهلوانی برای مردم ایران گفت و برای نشان دادن عشقش به فاطمه با آواز بر روی آنتن زنده تلویزیون برای او شعر هم خواند:

«فاطمه دل بمیرم

ز غم تو اسیرم

اسیرم کرد چشم سیاهت

سرزلف تو ابروی کمانت»

پیام و درس بزرک این برنامه در سوال ابتدایی  مجری و جواب هوشمندانه همراه با طنز سید کاظم بود !

مجری: « چند سالتونه»

سیدکاظم : «من هیجده سالمه ! و فاطمه پانزده سالشه!»

سیدکاظم می خواست به مجری و بینندگان بفهماند عشق و محبت من که سالهای جوانی و میانسالی را پشت سرگذاشتم مانند همان جوان هیجده ساله به فاطمه پانزده ساله است و گذشت زمان ، بیماری فاطمه و سختیهای آن باعث کم شدن عشق و علاقه من به او نشده است و مانند روز اول و اولین دیدار دوستش دارم!

که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل ها

برنامه «دعوت» که سال ۱۳۹۹ با اعلام مرکز تحقیقات رسانه ملی، پربیننده‌ترین برنامه افطار ماه رمضان تلویزیون بود سال ۱۴۰۰ نیز با محوریت حفظ و تحکیم بنیان خانواده هر روز حوالی ساعت ۱۹:۱۵ از شبکه یک سیما پخش شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا