روانشناسی رنگ در قرآن
خوانندگان جوان که با قران کریم مانوس هستند، اطلاع دارند سوره بقره (گاو ماده) در بردارنده داستانی است که یکی از ارکان ان پیدا کردن گاوی با ویژگیهای خاص و رنگ مخصوص است. سپس کشتن ان گاو و زدن بخشی از ان را به بدن کسی که به ناحق کشته شده بود تا زنده شود و قاتل را معرفی کند.
همچنین می دانند که اصطلاحی به نام بهانه های بنی اسراییلی داریم. این اصطلاح به همین داستان ربط دارد که علاوه بر قران کریم در کتاب مقدس هم در دو سه جا امده است. نگارنده این سطور در یکی از (نکات قرانی) که در نشریه (بینات) نوشته است، اشارات مفصل تری به ان دارد. داستان گاو در میان قوم بنی اسراییل یعنی یهودیان قدیم در حدود عصر حضرت موسی (ع) رخ داده است. خداوند به پیامبر بنی اسراییل که وحی صریح و قاطع می فرستد که باید گاوی ذبح کنند. بنی اسراییل، شاید تحت تاثیر فشارهای پنهانی قاتل و همدستانش زیر بار ذبح گاو، که می توانست هر گاوی باشد، نمی رفتند و می پرسیدند: این گاو باید پیر باشد یا جوان؟ کاری باشد یا از کار افتاده؟ چه رنگی باشد؟ و غیره.
پیامبر هم از طریق دریافت وحی به انان جواب می داد تا اینکه سرانجام وصف کاملی از ان به دست داد و به این بهانه های بنی اسراییلی خاتمه داد.
انچه به بحث حاضر ارتباط دارد ایه ۶۹ سوره بقره است که در میانه گیرو دار پاسخ دهی به بهانه های بنی اسراییلی است: ( قالوا ادع لنا ربک یبین لنا ما لونها قال انه یقول انها بقره صفراء فاقع لونها تسر الناظرین؛ گفتند از پروردگارت بخواه برای ما روشن کند که رنگ ان چیست؛ گفت: او می فرماید ان گاوی زرد است که رنگش زرد روشن است [و] بینندگان را شاد می کند.)
بحث ما در عبارت (صفراء فاقع لونها تسر الناظرین؛ گاوی است زرد، که رنگش زرد روشن است[و] بینندگان را شاد می کند.) است.
همه ما به حس و عیان، بعضی گاوها یا اهوها یا اشیاء زرد خوشرنگ را دیده ایم که دیدن انه حال و حالت خوشی در انسان ایجاد می کند. اینکه رنگها هر کدام معنای خاص و اثر خاص دارند از مسلمات فرهنگی و یافته های علمی است. در قدیم و از قدیم فی المثل رنگ سفید را نشانه صلح و صفا و تسلیم می شمردند و سیاه را نشانه عزا یا وقار چنانکه رنگ سیاه شعار عباسیان بود. یا سبز را نشانه معصومیت می انگاشتند (چنانکه شعار بنی هاشم یا سادات بود)، یا سرخ که نشانه انقلابی گری و خونخواهی بود.
این مساله در ذیل دو مقوله بررسی می شود یکی سمبولیسم رنگها (نماد پردازی و معنای کنایی رنگها) و دیگری روانشناسی رنگ. بحث ما مربوط به روانشناسی رنگ است. از زمانی که قران مجید رنگ زرد روشن را شاد کننده بینندگان شمرد تا زمانی که روانشناسی رنگها در روانشناسی (و حتی نقاشی) مورد بحث و فحص علمی قرار گرفت، بیش از ۱۲ ـ ۱۳ قرن گذشته است.
امروزه روانشناسان به ارزش روانی گوناگون رنگها توجه و در انها تحقیق دارند. مثلا رنگ اتاق و اثاثیه اسایشگاههای روانی را زرد روشن می گیرند؛ زیرا این رنگ را شاد و شادکننده یافته اند که اثر ارامش دهنده و تسکین دهنده بر اعصاب و روان بیماران حساس و نازک طبع و زود رنج دارد. البته تاثیر این رنگ فقط بر بیماران روانی نیست، بلکه بر همه انسانهاست.
چیزی که مسلم است این بینش و برداشت راجع به رنگها و این رنگ خاص در فرهنگ زمانه وحی و نزول قران نمی گنجد و فقط وحی الهی می توانسته است بیش از یک هزار سال بر پژوهش علمی رنگها سبقت بگیرد.