کتاب و کتابخوانی

روستای در کشور نروژ که به بهشت دوستداران کتاب شناخته می‌شود

در این روستا مردم شعاری دارند که تعداد کتاب‌ها باید بیشتر از آدم‌ها باشند.

روستای موندال (Mundal) واقع در غرب کشور نروژ شعاری دارد که هرچند غیرواقعی است ولی به صورت سمبلیک در جهت افزایش روحیه مردم به سمت ادبیات و کتاب است. در این روستا مردم شعاری دارند که تعداد کتابها باید بیشتر از آدم‌ها باشند.

در این روستا هرجایی که را ببینید کتابخانه های کوچکی ساخته شده است که کتاب‌های رایگانی در اختیار ساکنان قرار می‌دهد. البته خود ساکنین ۲۸۰ نفری این روستا می‌گویند تنها ۱۵۰ هزار جلد در این روستا کتاب وجود دارد ولی همین شعار باعث شده این روستا به شهر کتاب نروژ مشهور شود.

تمام کتاب‌هایی که در قفسه‌های موجود در سطح روستا عرضه می‌شوند همگی دست دوم هستند چون ساکنین اعتقاد دارند نباید کتاب‌های قدیمی قربانی عصر دیجیتال شوند. آنها کتاب‌های یکدیگر را مطالعه می‌کنند و در نگهداری آنها سعی جدی دارند.

روستای موندال در کشور نروژ بهشت دوستداران کتاب شناخته می‌شود و وجود این قفسه‌های کتاب جاذب گردشگری برای توریست‌های داخلی و خارجی شده است. البته کتاب‌خانه‌های باز این روستا تنها در فصل‌های بهار و تابستان یعنی از اواسط ماه می تا ماه ژوئن باز است و در فصول سرد برای محافظت از کتاب‌ها بسته می‌شوند.

منابع:

بیزینس اینسایدر

خبرگزاری ایبنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا