اطلاعات عمومی

نخستین عمل پیروزمندانه پیوند قلب در جهان

۱۲ آذرماه ۱۳۴۶نخستین عمل پیروزمندانه پیوند قلب در جهان

سوم دسامبر ۱۹۶۷ (۱۲ آذرماه ۱۳۴۶)، برای نخستین بار در تاریخ پزشگی، دکتر کریستیان بارنارد Christiaan Barnard جراح قلب (۱۹۲۲ ـ ۲۰۰۱) و تیم او در بیماستان «گروت شور Groote schuur» شهر کِیپ تاون در جمهوری فدرال آفریقای جنوبی عمل پیوند قلب انجام داد که از آن پس امری عادی شده است. این عمل در مورد یک خواربار فروش یهودی ۵۴ ساله به نام لوئیس واشکانسکی Louis Washkansky (1913 ـ ۱۹۶۷) انجام شد که قلب یک دختر ۲۵ ساله به نام دنیس داروال Denise Darvall (1942 ـ ۱۹۶۷) ـ مجروح در تصادف اتومبیل را دریافت کرده بود. گزارش این عمل جراحی، در آن روز و روزهای بعد همه اخبار رویدادهای جهان را تحت الشعاع خود قرار داده بود و تیتر صفحات اول روزنامه ها و خبر اول رادیوتلویزیونها شده بود. واشکانسکی از لیتوانیا به فدراسیون آفریقای جنوبی مهاجرت کرده بود. بیماری قلب او ناشی از مرض قند بود.
عمل جراحی ۵ ساعت (از ساعت دو و نیم تا ۷ و نیم بامداد) طول کشیده بود.

دنیس داروال

ماجرای تصادف دنیس داروال بر هیجانی شدن گزارش افزوده بود. این دختر و مادرش در آن شب دچار تصادف اتومبیل شده بودند که مادر در لحظه تصادف کشته شده بود و دختر که دچار مرگ مغزی شده بود به بیمارستان انتقال یافته بود و پدر او با دادن قلب دخترش به واشکانسکی که در همان بیمارستان بستری و ناامید از درمان شده بود موافقت کرده بود. در دوران شعله ور بودن آتش تبعیض نژادی در آفریقای جنوبی، این پدر به رغم سفیدپوست بودن، همچنین موافقت کرد که کلیه های دخترش به یک پسر ده ساله سیاهپوست به نام Jonathan Wyk که در همان بیمارستان بستری بود داده شود و در بدن وی پیوند گردد.
تا آن روز، تعویض قلب مسئله پیوند ورید و شریان نبود، مشکل کار ـ سازش اعضای بدن دو انسان با هم بود و بدن دریافت کننده، عضو خارجی را از خود می راند.
واشکانسکی ۱۸ روز بعد، از بیماری ذات الریّه که بی ارتباط به عمل پیوند قلب بود درگذشت. بیماران قلب پیوندی بعدی، سالها عمر کردند و …. دکتر بارنارد که با نخستین عمل پیوند قلب، شهرت جهانی یافته بود و نام او آشنا برای جهانیان، دومین عمل پیوند قلب را دوم ژانویه ۱۹۶۸ (یک ماه بعد) روی «فیلیپ بلی بِرگ» انجام داد که ۱۹ ماه زنده ماند و سومین پیوند قلبی او به نام درِک زیل ۲۳ سال زنده بود. با پیروزی دکتر بارنارد در عمل پیوند قلب، در طول سال ۱۹۶۸ یکصد عَمَل از این دست در سراسر جهان انجام شد و ادامه یافته است.

واشکانسکی و دکتر بارنارد پنج روز پس از عمل پیوند قلب

 

 

انعکاس خبر نخستین عمل پیوند قلب در ایران ـ صفحه اول شماره ۱۳ آذرماه ۱۳۴۶ روزنامه اطلاعات (شماره ۱۲۴۵۳)

http://www.iranianshistoryonthisday.com/(نوشیروان کیهانی زاده)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا