اطلاعات عمومیسلامت

هفته ملی ” سلامت بانوان ایران “

هفته ملی سبا (سلامت بانوان ایران – 1398 )

هفته ملی ” سلامت بانوان ایران “، همه ساله در هفته پایانی مهرماه با هدف اطلاع رسانی و حساس سازی گروه های مختلف جامعه در خصوص اولویتهای سلامت زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور برگزار می گردد. در سال جاری با توجه به ایام سوگواری، این هفته از تاریخ ۱۰ الی ۱۶ آبان ماه برگزار خواهد شد.

باتوجه به برنامه WHOبرای کاهش کم تحرکی به میزان ۱۵ درصد تا سال ۲۰۳۰ و در راستای استمرار برنامه ترویج فعالیت جسمانی در مناسبت های ملی سلامت در سه سال اخیر، در سال جاری نیز ” ترویج فعالیت بدنی برای شادابی و تندرستی زنان ایران ” به عنوان موضوع اصلی اقدامات هفته مذکور انتخاب شده است تا با تاکید بر تاثیرفعالیت جسمانی بر سلامت روانی و کاهش استرس ها، گروه های مختلف زنان کشور و خانواده های آن، مدیران حوزه های مختلف و ارائه دهندگان خدمات سلامت، مخاطب قرار گرفته و اقدامات برنامه ریزی شده همه جانبه توسط مدیران حوزه های مختلف در راستای شعار زیر در دستور کار قرار گیرد:

” ورزش، شادابی، آرامش “

عناوین و محورهای اطلاع رسانی و آموزش در روزهای هفته ملی سبا در سال ۹۸ به شرح زیر می باشد:

جمعه، ۱۰ آبان             فعالیت جسمانی در اوقات فراغت خانواده

شنبه، ۱۱ آبان             فعالیت جسمانی در محیط کار و تحصیل

یکشنبه، ۱۲ آبان         فعالیت جسمانی و پیشگیری از بیماری ها

دوشنبه، ۱۳ آبان        ایمنی و استانداردهای ورزش

سه شنبه، ۱۴ آبان       شهر دوستدار فعالیت جسمانی

چهارشنبه، ۱۵ آبان     ورزش همگانی و نشاط اجتماعی

پنج شنبه، ۱۶ آبان      سیاستگذاری در ورزش زنان

ما خانومها چرا چاق میشیم ؟

اگر بخواهم شوخی کنم میگم همیشه توی آشپز خونه هستیم و خورده خورده میخوریم و اصلا متوجه نیستیم چقدر میخوریم ولی اگه بخواهم علمی به موضوع نگاه کنم ….

وقتی صحبت چاقی میشه همه به خوردن زیاد فکر می کنند و بعد از اون  میگن حرکتتون کمه باید ورزش کنید که البته هر دوش درسته ولی من میخوام از یک زاویه دیگه هم به موضوع نگاه کنم و توجه شما و خصوصا توجه جامعه شناسان رو هم به این نکته جلب کنم .

خوردن یک لذته.  ما چه زن و چه مرد توی زندگی به لذت هایی نیاز داریم لذت دوست داشتن و مهمتر از اون خصوصا برای خانم ها دوست داشته شدنه . به این جمله ای که میخوام بگم خوب فکر کنید . اگه توی زندگی هیچ لذتی غیر از غذای خوشمزه خوردن نداشته باشیم چه اتفاقی میفته ؟

دختر عمه من دختر ظریف و زیبایی داشت پانزده سال پیش که تازه وارد د انشگاه شده بود خیلی ها دور و برش بودن و ادعا میکردن عاشقش هستند او چنان مراقب هیکل و اندامش بود که همه بهش غبطه میخوردن مثل همه همکلاسیهاش روپوش های تنگ میپوشید و یک روز که توی دانشکده شون درس میدادم موضوعی توجهم رو جلب کرد این همکلاسیها همه موزون ، همه شاد و چابک و همه کشیده و باریکن شاید توی کلاس رقابت باریک شدن گذاشته بودن البته از مثلا ۶۰ تا شاگرد سه چهار نفر معمولی و شاید یکی شون تپل بود. و مهم تر آغلب دماغاشونو عمل کرده بودن!

انها رو با زمانی که خودم دانشجو بودم مقایسه کردم همکلاسیهای من که حالا همه خانم های معمولی و با کمی اضافه وزن هستند اون موقعی که دانشجو بودیم مراقب هیکل هاشون بودن و لی البته انموقع انقد رباریک شدن مد نبود و ما همه هیکل های متوسطی داشتیم.

برم سر قصه نوه عمه زیبای من که بالاخره توی همون دانشکده با یکی از خواستگارهاش که به اصطلاح دلشو برده بود ازدواج کرد اون الان دوتا پسر داره که مدرسه میرن و خودش بیش از ده کیلو اضافه وزن داره ، هر وقت بمن میرسه میگه آخه یک راهی جلوی پای من بگذار.

بارها رژیم گرفته بیش از ساعت ها با او صحبت کردم و بار ها تونسته وزنشو تا حدود وزن نرمال کم کنه ولی کافیه دوتا مهمونی بره و یا سه روز مسافرت باز زنگ میزنه و میگه دوباره باید ببینمت و میپرسه برم پیش این طب علفی ها یکی از دوستام رفته کاملا اشتهاشو از دست داده و من همیشه میترسم که بره دنبال روش های غلطی که ماهواره ها و بدن سازیها ناجور و بقول خودش طب علفی ها تجویز میکنن وخودشو بده دست اونا که یا معتادش کنن یا بلای دیگه ای سرش بیارن.

اگه بخوام از این ماجرا که توی خونه های همه مون تکرار میشه نتیجه گیری کنم اینجور خلاصه می کنم

  • دختر ها نیاز بسیار زیادی به جلب توجه دارن ، میخوان همه بهشون با شوق نگاه کنن و توی دلشون بگن چه دختر زیبایی اونا میخوان جلب توجه کنن ، دلشون میخواد وقتی رد میشن عده ای سرشونو بر گردونن و باز نگاهشون کنن این یک حالت غریزیه و هیچکس هم مقصر نیست . این نیاز انقدر قویه که اگر ارضا نشه احساس حرمان و بد بختی بهشون دست میده این احساس نیاز از کوچکی شروع میشه و تا بعد از بلوغ و تا زمانیکه زنده هستند ادامه داره .
  • حالا مجسم کنید این دختران زیبا با چه شوق و ذوقی ازدواج می کنند اونها همیشه این توجه و مورد عشق قرار گرفتن ، تمجید و تعریف ، محبت های ی گاه به گاه و هدیه های کوچک رو از همسرشون توقع دارن ولی دوام این حالت های بسیار لطیف دوستانه و عاشقانه و بعضا عارفانه در بعضی از زندگیهای امروزی بسیار کوتاه شده بعضی از ازدواج ها که از همون اول زوج بجای گذشت و محبت و حس مشترک دوام دادن به عشق سر جنگ و دعوا دارن! گاهی آش انقدر شور میشه که هنوز جوهر امضای قباله ازدواج خشک نشده درخواست طلاق دارن!
  • آیا آموزش گذشت، احترام به عقیده مخالف ، حرمت به همزیستی ، آموزش چگونه با جنس مخالف کنار آمدن روحیه مردانه و زنانه را شناختن به فرزندان ما درس داده می شود .
  • آیا اگر مردی و یا مرد و زنی که در کنار هم زندگی می کنند انقدر در گیر کار و گرفتاریهای روزمره شوند که حوصله هم کلامی از بینشان برود و فقط در طول شبانه روز چند کلمه با هم رد و بدل کنند عشق دوام می اورد ؟
  • اگر هر دو ادعا کنند که دارند برای زندگی زحمت می کشند ولی هر کدام در دل فکر کنند که تمام بار زحمت خانه بدوش منست دیگر از وجود هم لذت می برند.
  • دختر زیبایی که فقط به زیبا بودن فکر می کند و متاسفانه برای مرد هم همان زیبایی اهمیت دارد وقتی زیباترین کلمات و نجواهای عاشقانه هوش از سرش می برد و تن به ازدواج می دهد و نمی داند که مسئولیت زندگی چیست ، نمیداند مرد از زندگی مشترک چه میخواهد ، زندگی مشترک چیست و متاسفانه مرد هم هیچ از آنچه گفته شد نمیداند و باز نمیداند که روحیه زن چه نیاز های عاطفی عمیقی دارد و چگونه با یک کلمه خشن جواهری در دل او خرد می شود که شاید هرگز نتوان دوباره آنرا ساخت آیا این زوج میتوانند از هم لذت ببرند ؟
  • راستی فکر کرده اید که چرا آمار جراحی های پلاستیک در کشور ما بالاست ؟ وقتی معیا ر برای توجه به زن تنها و تنها زیبا بودن باشد و زن نیاز به توجه داشته باشد چه باید بکند؟
  • فکر کرده اید چرا برای مرد زیبا بودن زن مهم تر از مهربانی ، انسان دوستی ، هنر مند بودن ، و…. است
  • فراموش نکنیم که زیبایی ماندگار نیست ، جوانی ماندگار نیست و زن در بحران آن دو باید به هر کاری دست بزند که همان مردی که زمانی عاشقش بوده به دنبال زیبارویان جوان تر نرود باید زیبا بماند ، جوان بماند و این شدنی نیست.

شاید جامعه شناسان باید بیشتر به این موضوع فکر کنند که راهکار های تربیتی ما برای فرزندانمان چه تغییراتی باید بکند که این درد مظلومانه زنان که همیشه در ترس و اضطراب هستند در جامعه ای که اخلاق ، وجدان ، تعهد زناشوئئ وجود ندارد تغییر کند زن جوان دو راه دارد بدنبال لذت های جایگزین برود که فساد را دامن می زند یا زیبایی را و خود را رها کند و لذت خوردن را جایگزین همه لذت های نداشته کند و همراه با رنج ناشی از چاقی زندگی را با افسردگی ناشی از این بی توجهی و ترس همیشگی از زنی زیباتر که بلاخره به صورتی خواهد آمد تحمل کند .

من نمی خواهم بگویم که اگر زنها چاق می شوند دلیلش تنها لذت جویی است و خوردن دارد جانشین همه لذت ها می شود ولی این نکته انقدر مهم است که ممکن است بفکر هیچ کس نرسیده باشد مگر من که بار ها و بار ها با زنان و دختران زیبایی به مشاوره نشسته ام و درد های سنگین آنها را شنیده ام و این جمله را بارها شنیده ام که زنی که دو فرزند بدنیا آورده دیگر هر کاری بکند نمی تواند هیکل ظریفی که قبلا داشته است بدست بیاورد و کافی است فقط یک بار فقط یک بار همسرش در این مورد غیر دوستانه و یا در دعواهای همیشگی او را به سخره بگیرد و هیکلش را با زمان ازدواج مقایسه کند و بگوید کلماتی را که نباید بگوید ! و زن را در دامی مهیب و تکراری ،بی توجهی همسر ، رنج ناشی از تلاش بی حاصل بودن رژیم های گوناگون بدون همراهی مرد ، جراحی های زیبایی گوناگون و یا تزریق بوتاکس ،تاتو های بی مورد بیندازد سیکل معیوبی که اغلب زنهای ما اسیر آن شده اند .

دکتر ربابه شیخ الاسلام ؛ متخصص سلامت عمومی و اپیدمیولوژی تغذیه

باتشکر از مرکز بهداشت شهرستان اشکذر

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا